Tentoonstelling

Pieter de la Courtgebouw
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

De nieuwe fototentoonstelling 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' van Ilvy Njiokiktjien is tot en met 31 juli 2022 te zien in de gangen van het ASCL (derde verdieping) en op de eerste verdieping van het Pieter de la Courtgebouw / Faculteit Sociale Wetenschappen.

In 1994 hield Zuid-Afrika voor het eerst democratische verkiezingen. Deze maakten een einde aan decennia van blanke minderheidsregeringen. Een nieuwe grondwet gaf alle Zuid-Afrikanen gelijke rechten. Als eerste zwarte president richtte Nelson Mandela zich op verzoening en hoop voor de toekomst. Het was aan de jonge generatie om zijn droom van een regenboognatie waar te maken.

Tijdens haar werk in Zuid-Afrika raakte fotojournalist Ilvy Njiokiktjien geïntrigeerd door deze 'born-frees', geboren na het einde van de apartheid. Ze portretteert ze in haar eigen, persoonlijke en soms intieme stijl. 'Er is nu gelijkheid op papier, maar velen ervaren nog steeds de gevolgen van apartheid.'

Deze tentoonstelling is georganiseerd in het kader van Leiden2022: European City of Science en is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Leiden.

Fotocredits: Ilvy Njiokiktjien.