Expeditie NEXT – hét Nationale Wetenschapsfestival

vrijdag 6 mei 2022

Binnen- en buitenlocaties in de hele binnenstad van Franeker (Friesland)

Op vrijdag 6 mei 2022 organiseert de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) de tweede editie van Expeditie NEXT: hét Nationale Wetenschapsfestival voor kinderen. Samen met het Nederlandse wetenschapsveld en regionale partners als de Academie van Franeker en Arcadia brengen we de oude Franeker universiteit voor één dag weer tot leven door wetenschapsactiviteiten in de stad te organiseren.

Tijdens het wetenschapsfestival Expeditie NEXT worden kinderen in de basisschoolleeftijd en hun begeleiders geënthousiasmeerd voor de wetenschap in de breedste zin van het woord. Ook hun oudere en/of jongere familieleden, vriendjes en vriendinnetjes zijn welkom. Onder leiding van de fictieve Professor Nova Next en haar zes vrienden gaan de kinderen op expeditie door de binnenstad vol activiteiten als experimenten, live-onderzoek en opstellingen.

Ze kunnen de natuur in met Naturalis, of hun sporttalent testen samen met het wetenschappelijke team van Thialf. En knutseltalenten kunnen alles leren over kunst en kleur bij het rijdende Groninger Museum of in het Martena Museum. Verder kunnen kinderen op Expeditie NEXT onder meer een VR-bril opzetten, praten met een robot, robotvoetbal spelen en uitbreken uit een escaperoom.

Het ICLON/Wetenschapsknooppunt Leiden is aanwezig met een activiteit over perspectiefgericht onderwijs.

Meer informatie over het programma is te vinden op www.expeditienext.nl