Citizen Science Project

Tuin van de Smid
Polderpad 8
2322 LB Leiden

Samen wetenschap doen en inzichten krijgen in lokale vraagstukken!

Mensen over de hele wereld onderzoeken samen hoe klimaatverandering, vervuiling en de pandemie van invloed zijn op hun leefomgeving, hun gezondheid en hun leven. Dat heet vaak burgerwetenschap, of citizen science. Daar kun jij ook aan meedoen! Door samen de problemen in kaart te brengen, kunnen we ook samen actie ondernemen. Samen hebben we een veel grotere impact dan alleen.

Het Citizen Science Lab van de Universiteit Leiden, en Postbus 71, nodigen alle Leidenaren uit om op 24 April langs te komen bij De Tuin van De Smid. Daar kun je onze ‘spoedcursus vragen stellen’ doen, en zelf aankaarten (letterlijk op een plattegrond) wat volgens jou de belangrijkste vragen zijn in jouw wijk.

• Wij jij weten hoe het zit met de luchtkwaliteit in jouw straat?
  • Ben jij benieuwd naar het ecosysteem van de kanaaloevers of de vijver in het park bij jou in de buurt?
  • Is er sprake van onnodige lichtvervuiling in jouw wijk?

Op basis van de meest interessante vragen gaan wij een aantal ‘Citizen Science’ projecten lanceren tijdens het European City of Science. Citizen Science projecten zijn burgerinitiatieven waaraan iedereen kan deelnemen, om data en waarnemingen te helpen verzamelen over belangrijke vragen in Leiden en omgeving. Die waarnemingen verbeteren ons inzicht in en het beheer van ons milieu en leefomgeving. Neem onze kleine 'spoedcursus vragen stellen' om tot de kern te komen van de problemen die jij het belangrijkst vindt in onze buurten.

Laten wij samen wetenschap doen!

Om aan deze activiteit deel te nemen, kun je tussen 11.00 en 14.00 uur naar de Tuin van de Smid komen.

Polderpad 8, 2322 LB Leiden

Entree: Gratis.

Deze activiteit is in het Nederlands en in het Engels.