Kunst en cultuur | Concert- Matthäus-Passion

J.S. Bach : Matthäus-Passion - Johannes Leertouwer & Nieuwe Philharmonie Utrecht

woensdag 13 april 2022
Marekerk

Leiden

Op woensdag 13 april klinkt in de Marekerk in Leiden een prachtige Matthäus Passion. De uitvoering staat onder leiding van de Leidenaar Johannes Leertouwer (tevens onderzoeker aan de Academy of Creative and Performing Arts).

Johannes was ruim 20 jaar eerste violist bij de Bachvereniging. Hij bestudeerde zo ongeveer alle bronnen over de Matthäus en dacht lang na over hoe die Matthäus op z’n mooist zou kunnen klinken. In 2009 richtte hij een nieuw orkest op, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, en speelt daarmee jaarlijks een Matthäus die alom applaus krijgt.

“Ik leid niet als de klassieke dirigent met de rug naar het publiek, maar vanaf de eerste viool. Direct voor het publiek staan tien zangers met om hen heen twee orkesten. Het is een collectief van solisten dat u het verhaal vertelt. Ze zingen u toe, ze zingen elkaar toe. Ze zingen over liefde en schuld, over pijn, verdriet en rust…”

Johannes Leertouwer

Johannes Leertouwer is een dirigent met een breed repertoire en een bijzonder stijlbesef. Hij werkte zelf met dirigenten als Abbado, Bernstein, Chailly, Dorati, Haitink en Harnoncourt. Drie gebieden hebben zijn speciale voorliefde: de interpretatie van de Weense klassieken, het coachen van strijkorkesten en het werken met vocalisten. Johannes dirigeerde bij o.a. de Nederlandse Bachvereniging en het Orchestra Osaka Symphoniker.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Promotieonderzoek

In zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden doet violist en dirigent Johannes Leertouwer onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van Brahms' orkestmuziek in de negentiende eeuw. De centrale vraag van Johannes' onderzoek is deze: Zijn er elementen van de verloren uitvoeringspraktijk van de negentiende eeuw die we kunnen herontdekken en gebruiken om nieuw licht te werpen op de uitvoering van Brahms' muziek voor orkest vandaag?

Kaartjes voor de Matthäus-Passion - Johannes Leertouwer