Lezing | Studium Generale

2311 BD Leiden
Zaal
011

Jan Baetens is hoogleraar Culturele Studies en Literatuurwetenschap aan de KU Leuven, waar hij zich met name richt op woord-en-beeldstudies. Hij is de auteur van vele essays en boeken over strips, graphic novels, novellisaties en fotoromans. Hij schreef de boeken Rebuilding Storyworlds: On The Obscure Cities by Schuiten and Peeters (Rutgers University Press, 2020), The Graphic Novel: An Introduction (Cambridge University Press, 2014, met Hugo Frey), Hergé écrivain (Flammarion, 2006), en hij was co-redacteur van The Cambridge History of the Graphic Novel (Cambridge University Press, 2018).

Op 13 april bespreekt Jan Baetens aan de hand van een reeks voorbeelden uit de internationale stripgeschiedenis de vraag: wat is een grafische roman? Welke stijlfiguren zijn typerend voor de grafische roman? Hoe lezen we een grafische roman? Waarom heeft de grafische roman een format en een vorm die vaak zo verschillen van die van de strip? Hoe wordt de grens tussen hoge en lage cultuur bevraagd in de grafische roman?

Meer informatie, aanmelden en livestream