Promotie

Saamaka uwii. Saramaccan medical plant knowledge, practices, and beliefs for local health care in Suriname

• C.I.E.A. van 't Klooster
donderdag 17 februari 2022
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. R. Reis
  • Prof.dr. T.R. van Andel

Dit onderzoek toont aan dat de Saramaccaners uit het dorp Pikin Slee -in het binnenland van Suriname- vaak traditionele medicijnen blijven gebruiken voor de meeste gezondheidsproblemen ondanks mogelijkheden voor behandeling in het gezondheidscentrum van het dorp. Traditionele kruidenbaden spelen een belangrijke rol vooral bij culturele toepassingen, zoals behandeling van ziekte veroorzaakt door externe bovennatuurlijke factoren. Door de geografische afstand tussen Saramaccaanse en Ndyuka Marrons en beperkt contact bleek er een verschil te zijn in het plantengebruik van hun kruidenbaden.

De overdracht van traditionele ecologische en culturele, historische kennis dreigt te vervagen. Kinderen hebben minder tijd om van ouderen in de eigen taal te leren over planten. De veelgebruikte voertaal Sranan en het Nederlandstalige basisonderwijs maken de traditionele kennisoverdracht in het Saramaccaans moeilijker.

Onderzoek naar de oorsprong van 978 Saramaccaanse plantennamen toonde aan dat veel ecologische en culturele kennis in de plantennamen ligt opgeslagen. Die kennis voert zelfs terug tot de delen van Afrika waar de tot slaaf gemaakte Afrikanen vandaan kwamen. De meeste invloed op de Saramaccaanse plantennamen van Afrikaanse origine komt van Centraal-Afrikaanse Bantu-talen, vooral Kikongo, gevolgd door West-Afrikaanse Kwa-talen.

Om de overdracht van Saramaccaanse culturele kennis te bevorderen is leren lezen en schrijven in de eigen taal belangrijk. De toegang tot en het behoud van culturele en traditionele kennis ligt immers opgeslagen in de traditioneel gesproken taal. Met haar onderzoek wil Van 't Klooster een bijdrage leveren aan het belang en behoud van traditionele kennis op het gebied van medicinale planten en de toepassing daarvan.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

pers@lumc.nl