Lezing

Res perit emptori: prof. mr. Jelle Jansen over de overgang van het risico naar de koper

donderdag 24 februari 2022
Toelichting
Verzamelen om 16.00 uur bij café l’Espérance
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Zaal
B0.13

Met de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek in 1992 werd de oude Romeinsrechtelijke regel, die het risico van de verkochte maar nog niet geleverde zaak bij de koper legde, definitief naar de geschiedenisboeken verwezen. Kernachtig samengevat als res perit emptori, was hij echter eeuwenlang onderwerp van een levendig academisch debat. Prof. mr. Jelle Jansen, hoogleraar ius commune aan de Rijksuniversiteit Groningen, zal ons op 24 februari 2022 inwijden in de geschiedenis en toepassing van dit leerstuk.

Was de reikwijdte van het periculum beperkt tot overmacht (vis maior)? Wat waren de gevolgen bij schatvinding en waardeveranderingen van de zaak? En hoe verhield de regel zich tot die van de huurovereenkomst, waar de verhuurder wel het risico bleef dragen?

Kortom, een prikkelend onderwerp, dat uitnodigt tot discussie! Wij verwelkomen u graag op 24 februari voor de eerste Philipslezing van 2022, om gezamenlijk de geesten te scherpen en zo nodig onze rechtshistorische kennis weer op te frissen. Uiteraard vangen wij daar niet mee aan alvorens onze dorst te lessen. Ditmaal zullen wij echter niet eerst op de faculteit samenkomen, maar trakteren wij u graag op een borrel bij café l’Espérance!

De borrel zal aanvangen vanaf 16:00 uur, waarna wij ons omstreeks 17:30 uur naar het KOG zullen begeven voor de lezing, die plaats zal vinden in lokaal B.013. Na afloop hopen wij, de coronamaatregelen indachtig, weer eens in Philipsstijl te kunnen dineren!

Bij de borrel vooraf (en het diner achteraf) is een QR-code vereist. Voor de lezing hoeft dat niet, maar dient u in het gebouw wel een mondkapje te dragen terwijl u zich verplaatst. Wij vragen u om u aan te melden via philipsvanleyden@gmail.com, indien u bij lezing en/of borrel aanwezig wil zijn.