Lezing

Hoe lopen we in mensenmassa's? Een korte reis van de fysica van menigten naar slimme omgevingen

• Alessandro Corbetta
woensdag 23 februari 2022
Rijksmuseum Boerhaave of via de livestream

Hoe kunnen we een mensenmassa zich veiliger en efficiënter laten voortbewegen door een station of museum, of langs een drukke looproute? Alessandro Corbetta bespreekt recente experimenten op dit gebied. In hoeverre gelden voor een mensenstroom dezelfde 'natuurwetten' als voor een vloeistofstroom?

In samenwerking met het Lorentz Center organiseert Rijksmuseum Boerhaave de Lorentz Lezing "How do we walk in crowds? A brief journey from crowd physics to smart environments". De Engelstalige lezing wordt gegeven door Alessandro Corbetta.

Registreer

U kunt zich voor de lezing aanmelden op de website van Rijksmuseum Boerhaave.

Registreer

Over de lezing

Drukkere stedelijke gebieden, samen met hogere verwachtingen op het gebied van veiligheid en pendelefficiëntie, vragen om een diepgaand begrip van de menselijke menigte dynamiek.

Van binnen- tot buitenomgevingen, van verdunde tot dichte regimes, vormen mensenmassa's een uiterst uitdagende fysica. Ze bestaan uit speciale "actieve" korrelvormige deeltjes - voetgangers - en zijn nauw verbonden met de dynamica van vloeistoffen. Het begrijpen en modelleren van publieksstromen is echter veel meer dan een uitstaande fundamentele kwestie; het brengt de mogelijkheid met zich mee om onze omgevingen, zoals stations, musea en wandelpaden, slimmer te maken, en in staat om meer mensen in een hoger comfort te huisvesten.

Over de spreker

Alessandro Corbetta is universitair docent en NWO-VENI fellow bij de afdeling Technische Natuurkunde van de Technische Universiteit Eindhoven.

Zijn onderzoeksactiviteiten bevinden zich op het snijvlak van complexe stromende materie, natuurkunde voor de maatschappij, en machine learning voor niet-lineaire fysische systemen. Sinds 2013, in de context van de "Crowdflow" topical group, is zijn doel om ons fundamenteel begrip van voetgangersstromen te verbeteren.

Dr. Corbetta is in 2011 afgestudeerd in Toegepaste Wiskunde aan de Polytechnische Universiteit van Turijn (Italië), met zijn werk in 'high performance plasmasimulatie' uitgevoerd aan het Los Alamos National Laboratory (NM, VS). Hij heeft een Ph.D. in Toegepaste Wiskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, en in Structural Engineering aan de Turijnse Polytechnische School, beide behaald in 2016.