
Jelle Brands
Assistant Professor
- Name
- Dr. J. Brands
- Telephone
- +31 71 527 1866
- j.brands@law.leidenuniv.nl
Jelle Brands (1985) works as assistant professor at the Institute of Criminal Law and Criminology.
Jelle Brands (1985) works as assistant professor at the Institute of Criminal Law and Criminology. He obtained his master’s degree in Urban Geography from the University of Utrecht. After obtaining his master’s degree Jelle started working as PhD in Urban Geography at the University of Utrecht, and studied nightlife activities, experienced safety and surveillance and policing in the main nightlife areas of Utrecht, Rotterdam and Groningen. He successfully defended is thesis “Safety, surveillance and policing in the night-time economy: a visitor perspective” in September 2014.
Research
Educated as Urban Geographer Jelle is broadly interested is urban processes, but his research mainly focuses on experienced safety and (effects) of surveillance and policing. He is concerned with questions such as ‘do people actually feel safer in the presence of a CCTV camera and/or police?’. And ‘can such presence not (at the same time) have unwanted side effects regarding the accessibility of public space for particular groups within society?’. More generally, he is interested in thinking out the ways in which public spaces in cities may be made safer without (at the same time) compromising the positive aspects of city living (liveliness, diversity and freedom). On these topics, he published in both (inter)national academic journals, as well as in a range of professional outlets.
Teaching
From januari 2015 onwards, Jelle Brands is working at the Institute of Criminal Law and Criminology. In the academic year 2016-2017 he is coordinator of the master Criminal Policy and Law Enforcement. He also teaches the second year course ‘practicum verklarende criminologie’ and the master’s course ‘criminaliteit en beleid in grote steden’. He also supervises students writing their bachelor’s and master’s thesis.
Assistant Professor
- Faculteit Rechtsgeleerdheid
- Instituut voor Strafrecht & Criminologie
- Criminologie
- Brands J. & Wilsem J.A. van (2021), Connected and fearful? Exploring fear of online financial crime, Internet behaviour and their relationship, European Journal of Criminology .
- Brands J., Doorn J. van & Spithoven R. (2021), Supplemental safety? Exploring experienced safety in relation to other qualities of successful public spaces, Journal of Urban Design .
- Aalst I. van & Brands J. (2021), Young people: being apart, together in an urban park, Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability .
- Brands J., Roks R., Rodermond E. & Salet R. (2020), 'De heldendaad'? Hulp verlenen bij slachtofferschap, Delikt en Delinkwent 50(5): 377-383.
- Doorn J. van, Kunst M.J.J., Brands J. & Keijser J.W. de (2020), De rol van slachtoffercompensatie in de publieke waardering van strafoplegging, Tijdschrift voor Criminologie 62(1): 34-47.
- Roks, R.; Rodermond, E.; Brands, J.; Salet & R. (2020), Over kleine dieren en grote vragen, Delikt en delinkwent 50(1): 26-33.
- Brands J., Suojanen I. & Doorn J. van (2020), What do people talk about when they talk about experiencing safety?. In: Jacobs G., Suojanen I., Horton K.E., Bayerl P.S. (Eds.) International Security Management - New Solutions to Complexity. Advanced Sciences and Technologies for Security Applications Cham: Springer. 67-81.
- Salet R., Brands J., Rodermond E. & Roks R. (2019), Cybercrime: een complex en uitdagend fenomeen, Delikt en delinkwent 49(5): 372-379.
- Salet R., Brands J., Roks R. & Rodermond E. (2019), De mediatisering van de strafrechtspleging, Delikt en Delinkwent 49(7): 553-560.
- Rodermond E., Roks R., Brands J. & Salet R. (2019), Re-integratie: realiteit en diversiteit, Delikt en Delinkwent 49(1): 39-46.
- Doorn J. van & Brands J. (2019), Vertrouwen in toezichtsactoren in uitgaansgebieden: een vergelijking tussen politie, portiers en cameratoezicht, Proces, Tijdschrift voor strafrechtspleging 98(2): 89-102.
- Brands J. & Doorn J. van (2020), Policing nightlife areas: comparing youths’ trust in police, door staff and CCTV, Policing and Society 30(4): 429-445.
- Brands J. (2018), Cameratoezicht, veiligheid en een frisdrank-reclame, Agora: Magazine voor sociaalruimtelijke vraagstukken 34(1): 40-42.
- Brands J., Rodermond E., Roks R. & Salet R. (2018), De estafette - nieuwe stok(paard)jes (Rubriek Criminologie), Delikt en delinkwent 48(1): 62-69.
- Brands J. & Doorn J. van (2018), Doe het zelf? Strategieën om je veiliger te voelen tijdens een avond uit, Justitiële Verkenningen 44(6): 83-99.
- Brands J. (2018), Een leesbare bosatlas van de veiligheid Review of: (2017) De Bosatlas van de veiligheid, Cahiers Politiestudies 48(2018-3): 253-256.
- Brands J., Rodermond E., Salet R. & Roks R. (2018), Van flirt tot fout. Straatintimidatie in (criminologisch) onderzoek (Rubriek Criminologie), Delikt en delinkwent 48(7): 591-597.
- Salet R., Brands J., Rodermond E. & Roks R. (2018), Waarheidsvinding in het strafproces (Rubriek Criminologie), Delikt en delinkwent 48(5): 426-433.
- Brands J. & Aalst I. van (2017), Veilig uitgaan: tegenstrijdige gevoelens over inzet politie en andere maatregelen, Tijdschrift voor Veiligheid 16(4): 24-40.
- Brands J. (2016), Over warmte, gezelligheid en ontspanning: positieve veiligheid in stedelijke uitgaansgebieden., Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit 6(3): 35-52.
- Collard B.J. & Brands J. (2016), Politietoezicht en supportersgeweld tegen de politie: een literatuuroverzicht, Tijdschrift voor de Politie 78(8): 28-33.
- Brands J., Schwanen T. & Aalst I. van (2016), What are you looking at? Visitors’ perspectives on CCTV in the night-time economy., European Urban and Regional Studies 23(1): 23–39.
- Brands J., Schwanen T., Aalst & I. van (2015), Fear of crime and affective ambiguities in the night-time economy., Urban Studies 52(3): 439-455.
- Brands J., Aalst I. van & Schwanen T. (2015), Safety, surveillance and policing in the night-time economy: (Re) turning to numbers, Geoforum 62: 24-37.
- Brands J. & Kluin M.H.A. (2015), Visuele methoden binnen een practicum verklarende criminologie (Visuele methoden als lesmateriaal) (Lecture). Congres Nederlandse Vereniging voor Criminologie (NVC), Leiden, 10-11 juni 2015.
- Brands J. (12 September 2014), Safety, surveillance and policing in the night-time economy: a visitor perspective (PhD thesis). Utrecht: Utrecht University. Supervisor(s) and Co-supervisor(s):Dijst, Martin; van Aalst, Irina; Schwanen, Tim.
- Brands J. (2014), Cameratoezicht in het uitgaansleven: bezoeker aan het woord, Beveiliging 27(11): 26-28.
- Brands J. & Schwanen T. (2014), Experiencing and governing safety in the night-time economy: Nurturing the state of being carefree., Emotion. Space and Society 11: 67-78.
- Brands J., Schwanen T. & Aalst I. van (2014), Spatiotemporal variations in nightlife consumption: A comparison of students in two Dutch cities., Applied Geography 54: 96-109.
- Brands J. (2014), Uit in Utrecht, Geografie (8): 26-29.
- Aalst I. van, Arets D. & Brands J. (2013), Customer Journey Maps, AGORA (5): 26-29.
- Brands J. (2013), Vermaak en vertier onder toezicht, AGORA (3): 40-43.
- Brands J. (2012), Een wetenschappelijke afdaling AGORA 5: 44.
- Schwanen T., Aalst I. van, Brands J. & Timan T. (2012), Rhythms of the night: spatiotemporal inequalities in the nighttime economy., Environment and Planning A 44(9): 2064-2085.
- Aalst I. van, Liempt I. van, Brands J., Timan T. & Schwanen T. (2011), Surveillance in Urban Nightscapes: presenting a research project, Derive: Zeitschrift fur Stadtforschung (44).
No relevant ancillary activities