Universiteit Leiden

nl en

Janneke Wesseling

Professor Emeritus Practice and Theory of Research in the Visual Arts

Name
Prof.dr. J.C. Wesseling
E-mail
j.c.wesseling@hum.leidenuniv.nl

Janneke Wesseling is director of PhDArts at the Academy of Creative and Performing Arts at Leiden University and professor in Art and Research at the University of the Arts, The Hague.

More information about Janneke Wesseling

Janneke Wesseling is director of PhDArts at the Academy of Creative and Performing Arts at Leiden University and professor in Art and Research at the University of the Arts, The Hague. As of February 1, 2016 she has also been appointed Professor at Leiden University's Faculty of Humanities, where she holds the chair in Practice and Theory of Research in the Visual Arts.

Since 1983 she writes as art critic for NRC Handelsblad. In addition Wesseling publishes regularly on contemporary art in magazines and catalogues in The Netherlands and abroad. She also published a number of independent studies and books, including:

- De volmaakte beschouwer. De ervaring van het kunstwerk en de receptie-esthetica. Amsterdam: Valiz, 2015.

 - See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. Ed. Janneke Wesseling. Amsterdam: Valiz, 2011. 

- Het museum dat niet bestond. Amsterdam: De Bezige Bij, 2004.

- Schoonhoven, beeldend kunstenaar. The Hague/Amsterdam: SDU publishers/Openbaar Kunstbezit, 1990.

Wesseling obtained the doctoral degree at Leiden University with a dissertation on contemporary art and reception aesthetics, entitled De volmaakte beschouwer. De ervaring van het kunstwerk en de actualiteit van de receptie-esthetica (The Perfect Spectator. The Experience of the Artwork and the Topicality of Reception Aesthetics).

Professor Emeritus Practice and Theory of Research in the Visual Arts

  • Faculty of Humanities
  • Academie der Kunsten
  • Wesseling J.C. (2022), The ineliminable aesthetic dimension of art. In: Mareis C., Greiner-Petter M. & Renner M. (Eds.), Critical by design?: genealogies, practices, positions. Bielefeld: transcript. 196-210. Boekdeel
  • Wesseling J.C. & Cramer F. (Eds.) (2022), Making matters: a vocabulary for collective arts. Amsterdam: Valiz. Boekredactie
  • Wesseling J.C. (2021), Art is Going Underground. In: Westgeest H. & Zijlmans C.J.M. (Eds.), Mix & Stir. New Outlooks on Contemporary Art from Global Perspectives. Amsterdam: Valiz. 89-95. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2018), Artists and Academia [Subjectivity in practice-based artistic research conference, University of the Basque Country, Bilbao, Spain, 11 January 2018]. . 'Refereed' congrespublicatie
  • Wesseling J.C. & Zijlmans K. (2017), Q and A: Towards a Practice of Artistic Research. In: Impett J. (Ed.), Artistic Research in Music: Discipline and Resistance. Artists and Reseachers at the Orpheus Institute. Leuven: Leuven University Press. 211 – 220. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2017), The Perfect Spectator. The experience of the art work and reception-aesthetics. Amsterdam: Valiz. Boek
  • Borgdorff H., Moosmann D., Christoph N. & Wesseling J.C. (2016), Why Write? On Writing as Art Practice. In: Borgdorff H. & Lewin A. (Eds.), Conference Booklet SAR Conference 2016 The Hague. The Hague: Society for Artistic Research. 63. Boekdeel
  • Grinsven L. van, Krauss A., Leeuwen M. van, Pokutycki P., Schilstra O., Verschaffel B. & Wesseling J.C. (2016), De vrije ruimte van de kunst. In: Schilstra O. & Wesseling J.C. (Eds.), Veranderend kunstonderwijs II. Het samengaan van theorie en praktijk in het onderwijs. no. II. Den Haag: Koninklijke Academie van Kunsten. 64. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Een kortstondige flikkering. In: Kok A. (Ed.), Kunstkritiek in een tijd van vervagende grenzen. Over engagement, design en commercie 1989 – 2015. Rotterdam: nai010 uitgevers. 154 – 159. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Het merk wint op alle fronten. In: Kok A. (Ed.), Kunstkritiek in een tijd van vervagende grenzen. Over engagement, design en commercie 1989 – 2015. Rotterdam: nai010 uitgevers. 208 – 213. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Zwelgen in oosters exotisme. In: Kletter S. (Ed.), Turbulentie rond videokunst. Kunstkritische reflecties op een nieuw medium 1970 – 2010. Rotterdam: nai010 uitgevers. 227 – 232. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Interdisciplinarity and artistic research: where is the “inter” located? [International expert meeting Practicing interdisciplinarity? States of the Art, Swiss Institute, Rome, 10 and 11 October 2016]. . 'Refereed' congrespublicatie
  • Wesseling J.C. (2016), Of Sponge, Stone and the Intertwinement with the Here and Now . Amsterdam: Valiz. Boek
  • Wesseling J.C. (2015), De redder. De uitbundige schilderijen van Frank Stella. In: Schuhmacher R. (Ed.), Kunstkritiek als exact vak? De kunsthistoricus als criticus 1960 – 2005. Rotterdam: nai010 uitgevers. 149 – 155. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2014), Verlangen naar verlossing. Beelden van Henk Visch in het Groninger Museum. In: Ruiter P. de (Ed.), De terugkeer van het schilderen. Kunstkritische opvattingen over een ijzersterk medium 1975-1989. Rotterdam: nai010 uitgevers. 198 – 201. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2014), De Volmaakte beschouwer. De ervaring van het kunstwerk en receptie-esthetica (e-book). Amsterdam: Valiz. Boek
  • Wesseling J.C. (2014), De machteloze zonen van Europa. In: Ruiter P. de (Ed.), De terugkeer van het schilderen. Kunstkritische opvattingen over een ijzersterk medium 1975-1989. Rotterdam: nai010 uitgevers. 223 – 228. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2014), On Methodology [Iinternational symposium Conversations on Artistic Research, organized by the Research Group of Arts Education of the Research Institute in Arts, Design and Society, Faculty of Visual Arts, University of Porto, 6 and 7 November 2014]. . 'Refereed' congrespublicatie
  • Wesseling J.C. (2013), See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. In: Hedinger J.M. & Meyer T. (Eds.), What’s Next? Kunst nach der Krise. Ein Reader. Berlijn: Kulturverlag, Kosmos. 594 – 599. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2012), Hoe denkt de kunstenaar? Theorie en reflectie in het kunstonderwijs. In: Borgdorff H. & Sonderen P. (Eds.), Denken in Kunst. Theorie en Reflectie in het Kunstonderwijs. Leiden: Leiden University Press. 38 – 49. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2012), How do artists think?. In: Elkins J. (Ed.), What do Artists know?. Pennsylvania: Pennsylvania University Press. 193 – 195. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2011), See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. Amsterdam: Valiz. Boek

Activities

  • No relevant ancillary activities
This website uses cookies.  More information.