Logo Universiteit Leiden.

nl en

Psychologie

Emoties vormen een belangrijk onderdeel in ons dagelijks functioneren. De meeste mensen ervaren op een gewone dag meerdere emoties, die elkaar kunnen afwisselen, of tegelijkertijd optreden, soms lijken ze ook wel met elkaar in tegenstrijd…

Emotionele intelligentie, kun je dat meten?

Die emoties zijn de motor achter ons gedrag; ze zetten aan om iets te gaan doen: wegkruipen in een hoekje als je verdrietig bent of een ander eens goed de waarheid zeggen als je boos bent. Onze emoties sturen dus vooral hoe we omgaan met anderen: met onze vrienden, met een leerkracht, met familieleden. Met andere woorden, ze beïnvloeden onze sociale relaties. En, er zijn geen ‘foute’ emoties, want elke emotie heeft een bepaald doel.

In de eerste plenaire bijeenkomsten zullen we het hebben over het waarom van emoties: waarom hebben we ze, wat doen ze met ons, is het de bedoeling om ze zo snel mogelijk weer kwijt te raken, of is het juist handig om emoties te ervaren?

In daarop volgende bijeenkomsten staan telkens twee vragen centraal:
a. Hoe kun je emoties meten? Dat kan namelijk op allerlei verschillende manieren, wat dacht je bijvoorbeeld van het meten van pupilgrootte? Of online vragenlijsten, hoe goed zijn die?
b. Hoe worden we emotioneel intelligent? Daarbij kijken we naar de ontwikkeling van kinderen/jongeren met een typische of atypische ontwikkeling, zoals dove kinderen en kinderen met autisme.

De bijeenkomsten zijn interactief. Je zit dus niet twee uur te luisteren naar een docent, maar er wordt ook nog wat van je verwacht! Naast discussies over het onderwerp krijg je ook opdrachten. Deze opdrachten verschillen per bijeenkomst, maar we verwachten ook dat je daar in groepen aan werkt buiten de bijeenkomsten. We vinden het vooral leuk als je nieuwe mediatechnieken gebruikt bij deze opdrachten. Je kunt denken aan het schrijven van een nieuwsitem voor een website of het maken van een vlog. Maar misschien heb je zelf betere ideeën. 

De cursus wordt gegeven door wisselende docenten uit ons onderzoekslab. Een groot deel van de bijeenkomsten zal in het Engels zijn, want niet alle docenten spreken Nederlands. Wil je al meer weten over het onderzoek dat wij doen in ons lab, en wie daar werken, kijk dan op focusonemotions.nl

Over de colleges

Voertaal
Een groot deel van bijeenkomsten zal in het Engels zijn, want niet alle docenten spreken Nederlands.

Studielast
Wanneer je deelneemt aan dit programma in Leiden bedraagt de door de school erkende studielast 24 uur.   

Rooster
De PRE-Class wordt gegeven in twee groepen: een groep op dinsdag en een groep op donderdag. 
Dinsdaggroep:
23, 30 januari, 6, 13, 27 februari, 5, 12, 19 maart
Donderdaggroep:
25 januari, 1, 8, 15, 29 februari, 7, 14, 21 maart

De colleges vinden plaats van 13.15 tot 15.00 uur.

Aanmelding en selectie

Voor wie?
Leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo kunnen zich aanmelden voor dit programma.

Aanmelding
Schrijf een motivatiebrief van maximaal 300 woorden waarin je uitlegt waarom jij graag aan het programma van psychologie zou willen deelnemen. 

Aanmelden voor deze PRE-Class kan tot dinsdag 14 november, 14.00 uur. Hierna kun je je niet meer voor deze PRE-Class inschrijven, alleen voor andere PRE-Classes. Ga naar Aanmelding & selectie voor meer informatie.  

Toelating
Aan dit programma kunnen maximaal 40 leerlingen deelnemen. Wanneer er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen, krijgen leerlingen uit 5 en 6 vwo voorrang. Bij gelijke geschiktheid zal een loting plaatsvinden om te bepalen welke leerlingen deel mogen nemen.

Contact

Neem voor praktische vragen contact op met Esrih Bakker, voor overige vragen kun je mailen naar de contactpersoon van deze class mw. prof.dr. Carolien Rieffe.

Deze website maakt gebruik van cookies.