Logo Universiteit Leiden.

nl en

Psychologie

Emoties vormen een belangrijk onderdeel in ons dagelijks functioneren. De meeste mensen ervaren op een gewone dag meerdere emoties, die elkaar kunnen afwisselen, ze kunnen soms tegelijkertijd optreden, soms lijken ze ook wel met elkaar in tegenstrijd…

Emotionele intelligentie, kun je dat meten?

Die emoties zijn de motor achter ons gedrag; ze zetten aan om iets te gaan doen: wegkruipen in een hoekje als je verdrietig bent of een ander eens goed de waarheid zeggen als je boos bent. Onze emoties sturen dus vooral hoe we omgaan met anderen: met onze vrienden, met een leerkracht, met familieleden. Met andere woorden, ze beïnvloeden onze sociale relaties. En, er zijn geen 'foute' emoties, want elke emotie heeft een bepaald doel. 

In de eerste plenaire bijeenkomsten zullen we het hebben over het waarom van emoties: waarom hebben we ze, wat doen ze met ons, is het de bedoeling om ze zo snel mogelijk weer kwijt te raken, of is het juist handig om emoties te ervaren (college 1)?

In daarop volgende bijeenkomsten (2 t/m 6) staan telkens twee vragen centraal:

a. Hoe kun je emoties meten? Dat kan namelijk op allerlei verschillende manieren, wat dacht je bijvoorbeeld van het meten van pupil grootte? Of hoe je emoji’s gebruikt in je WhatsApp?

b.  Hoe worden we emotioneel intelligent? Daarbij kijken we naar de ontwikkeling van kinderen/jongeren met een typische of atypische ontwikkeling, zoals dove kinderen en kinderen met autisme.

Ten slotte gaan we ook nog op excursie, maar dat blijft een verrassing :). 

De bijeenkomsten zijn interactief. Met andere woorden: je zit niet twee uur te luisteren naar een docent, maar er wordt ook nog wat van je verwacht! Naast de discussies over het onderwerp, krijg je ook opdrachten. Deze opdrachten verschillen per bijeenkomst, maar we verwachten ook dat je daar in groepen aan werkt buiten de bijeenkomsten. We vinden het vooral leuk als je nieuwe mediatechnieken gebruikt bij deze opdrachten. Je kunt denken aan het bouwen van een website of het maken van een vlog. Maar gewoon ouderwets met pen en papier mag natuurlijk ook.

Globale indeling van de colleges

De colleges zijn op maandag van 15.00-17.00 van 15 januari t/m 19 maart:
15 januari
22 januari
29 januari
5 februari
12 februari
voorjaarsvakantie: geen college
5 maart
12 maart
19 maart
 

 

SLU's, motivatiebrief, toelating

Studielasturen
Wanneer je deelneemt aan dit programma in Leiden bedraagt de door de school erkende studielast 24 uur.   


Motivatiebrief
Typ een brief van maximaal 300 woorden waarin je uitlegt waarom jij graag aan het programma van psychologie zou willen deelnemen.   

Toelating
Aan dit programma kunnen maximaal 20 leerlingen deelnemen. Wanneer er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen, krijgen leerlingen uit 5 en 6 vwo voorrang. Bij gelijke geschiktheid zal een loting plaatsvinden om te bepalen welke leerlingen deel mogen nemen.

Aanmelden

De deadline voor het aanmelden voor de PRE-Classes is 6 november 2017.

Contactpersoon

Mw. prof.dr. Carolien Rieffe

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie