‘Eigenlijk had ik het half serieus, half voor de grap geschreven.’ PRE-student Jeroen op de Beek, een 5 vwo’er op het Christelijk Lyceum Delft, schreef twee weken lang ‘s avonds aan een openingstune voor het PRE.
De eindexamens zitten er weer op! Ook de tweedejaars PRE’ers hebben twee weken lang gezwoegd. Wat waren de moeilijkste en makkelijkste examens? Hoe hebben de PRE’ers school met PRE gecombineerd in het drukke eindexamenjaar? En hadden ze bij hun eindexamens nog profijt van de kennis die ze in de PRE-collegebanken hadden opgestoken?
Twee studenten van het Pre-University College hebben in de bijlage Leven van het NRC (15 juni 2019) een inhoudelijke bijdrage geleverd aan het thema 'Generatie Z'. De twee vwo-scholieren blikken in een column vooruit op toekomstige ontwikkelingen die hun leven zouden kunnen gaan bepalen.
‘Huilt er al iemand?’ Dr. Femke Nijboer, professor in Creative Technology aan de Universiteit van Twente, kijkt vragend de zaal rond. ‘Nee? Jammer, we hebben namelijk een weddenschap voor een tientje staan’, zegt ze lachend. Samen met ir. Paul Trossèl, die sinds tien jaar bijna volledig verlamd is en het zogenaamde locked-in syndroom (LIS) heeft, geeft ze een theatercollege.
Niet één, maar twee winnaars dit jaar tijdens de diploma-uitreiking van het Pre-University College. De jury van de Jan Kijne-onderzoeksprijs kon niet kiezen tussen hun twee favoriete onderzoeken en dus kregen twee duo’s op 11 april in de Marekerk een wisselbeker voor in de prijzenkast van hun middelbare school.
Vijf leerlingen van het Hofstad Lyceum bezochten op 31 maart het Huis van Europa, naast het Binnenhof. Daar debatteerden studenten van het Pre-University College van de Universiteit Leiden en kandidaat-leden voor het Europees parlement. Op het Hofstad Lyceum, waarmee het Pre-University College samenwerkt, was gevraagd wie erbij wilde zijn, voor het leuk en het leerzaam. Vijf leerlingen gaven zich op.
Veel treinreizigers zullen het herkennen: rondom stations staat altijd een grote hoeveelheid fietsen. Voor sommige Nederlandse stations is het moeilijk om al deze fietsen een plek te geven. Maar dat is niet de enige uitdaging die komt kijken bij de organisatie van een station, zo ontdekten de vwo-scholieren Joëlle en Philippine, die voor het Pre-University College onderzoek deden met begeleiding van de Universiteit Leiden.
Op de plek waar Leidse studenten honderden jaren lang een opgebaard lijk te zien kregen, bekijken de PRE’ers van Blok V in het oudste anatomisch theater van Europa nu een ronkende multimediale presentatie. Het anatomisch theater ('theatrum anatomicum') van rijksmuseum Boerhaave is slechts één van de vele manieren waarop het museum de wetenschap op een creatieve en begrijpelijke wijze aan de man brengt.