Logo Universiteit Leiden.

F1 Digitals / Pixabay

In de spotlight: PRE’er Tom over zijn eindexamenjaar

De eindexamens zitten er weer op! Ook de tweedejaars PRE’ers hebben twee weken lang gezwoegd. Wat waren de moeilijkste en makkelijkste examens? Hoe hebben de PRE’ers school met PRE gecombineerd in het drukke eindexamenjaar? En hadden ze bij hun eindexamens nog profijt van de kennis die ze in de PRE-collegebanken hadden opgestoken?

In deze serie wordt een aantal PRE’ers dat in het laatste jaar van de middelbare school zit in de spotlight gezet en bevraagd over hun eindexamenjaar en hun plannen voor de toekomst.

‘Je weet het van tevoren natuurlijk nooit, maar al m’n examens zijn echt goed gegaan!’ Tom Daman, 6 vwo’er op het Dalton College in Den Haag, vertelt dat hij ontzettend blij is met z’n examenuitslag. Z’n natuurkunde-examen verliep zelfs vlekkeloos; hij haalde voor dat vak een tien. ‘Ja, dat ging wel lekker’, zegt hij lachend.

PRE'er Tom Daman

Bezig met het klimaat

Zeulend met tassen waar gele hesjes uitpuilen en een koffer vol portofoons komt Tom aan bij het interview. Meteen erna gaat hij door naar Amsterdam om deze spullen af te leveren en te vergaderen over het klimaat. Naast school en PRE zet Tom zich namelijk in voor Youth for Climate, een jongerenorganisatie die onder andere de scholierenklimaatmars op touw heeft gezet. Bovendien houdt hij zich als lid van de The Time is Now-foundation bezig met de verbetering van het klimaatonderwijs op middelbare scholen. ‘Ik hou ervan om lekker druk te zijn!’, verklaart Tom.

Naar CERN

Afgelopen jaar kon hij al deze activiteiten prima combineren met school en PRE. ‘Ik had eigenlijk best weinig stress.’ Wat daar enorm bij hielp, was dat Tom al in de vijfde klas zijn Blok IV-onderzoek heeft uitgevoerd. Samen met Sara Mohseni heeft hij een nieuwe theorie over donkere materie en zwaartekracht onderzocht. Deze theorie van Erik Verlinde is er niet zomaar één: volgens Tom zouden als gevolg van deze nieuwe theorie de geldende regels over de zwaartekracht op de schop gaan. ‘De bedenker van deze theorie zou zomaar de nieuwe Einstein kunnen zijn.’ Als onderdeel van het onderzoek zijn de twee PRE’ers naar CERN gegaan, de Zwitserse onderzoeksinstelling waar gigantische machines de allerkleinste deeltjes van het universum proberen te detecteren.

PREunion

Vooral op sociaal vlak heeft Tom ontzettend veel gehad aan PRE. ‘De colleges waren erg interessant, maar de gezelligheid er omheen was ook erg leuk.’ Als penningmeester van studievereniging PREunion denkt hij blijvend contact te houden met zijn bestuursgenoten. Hij zou iedereen willen aanraden om lid te worden bij PREunion.

Ook zijn planvaardigheden zijn hard vooruitgegaan door PRE. Enthousiast laat hij mij zijn kleurgecodeerde agenda op z’n mobiel zien. ‘Kijk, PRE staat in het paars. Da’s de kleur van PREunion!’

Sterrenschieten

Tom gaat na de zomer in Leiden zowel Natuur- als Sterrenkunde studeren. Als kind luisterde hij met grote belangstelling naar de verhalen van zijn opa die als kapitein op een schip werkte. Zijn opa beschikte toen natuurlijk nog niet over de huidige gps-technieken. In plaats daarvan gebruikte hij een sextant om de positie van de sterren te bepalen; zo wist hij waar het schip zich op zee bevond. ‘Dat sterrenschieten wekte mijn interesse in de sterrenkunde.’

Tekst: Zaza Jung