Logo Universiteit Leiden.

Nominaties Jan Kijne-prijs zijn bekend: ‘Een puur genoegen’

Twee jaar lang hebben de deelnemers van het Pre-University College er naar uit mogen kijken: de diploma-uitreiking. Vandaag zou die plaatsvinden, maar ‘corona’ gooide roet in het eten. Wel is er voor zestien van hen een pleister op de wonden: zij zijn genomineerd voor de Jan Kijne-onderzoeksprijs.

Traditiegetrouw doen de PRE-studenten in blok IV een onderzoek waarover ze een wetenschappelijk verslag schrijven. Duo’s die hierbij een uitstekend niveau halen, kunnen door hun onderzoeksbegeleider genomineerd worden voor de Jan Kijne-prijs. Bij de beoordeling wordt onder meer gelet op de kwaliteit en creativiteit van het werk en het vermogen om met tegenslagen om te gaan.

Van de 47 duo’s die dit jaar meededen, zijn er acht voorgedragen ter nominatie. Dit komt overigens als een verrassing voor de genomineerden: zij waren nog niet van de voordracht op de hoogte gesteld. Wie uiteindelijk met de felbegeerde trofee aan de haal gaat, bepaalt de jury, die haar keuze later bekend zal maken.

De inmiddels vertrouwde jury van de Jan Kijne-prijs bestaat uit Annemieke Aartsma-Rus (hoogleraar translationele genetica in het LUMC), Egbert Fortuin (taalwetenschapper en hoofddocent bij de faculteit Geesteswetenschappen) en Jan Kijne (emeritus-hoogleraar Bio Science bij de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen), naar wie de bekroning vernoemd is.

Romantische aantrekkingskracht

Zoals altijd liepen de onderzoeksonderwerpen van de genomineerden sterk uiteen (voor een totaaloverzicht, zie onderaan). Zo berekende het ene duo een efficiënte manier om het aantal rationale punten op elliptische krommen te bepalen, terwijl het andere via computersimulaties de invloed van supernova’s en zwarte gaten op sterrenstelselvorming onderzocht.

Er was ook ruimte voor meer alfagerichte studies, zoals een onderzoek naar de moralistische betekenis van bestiaria (verhalenbundels over al dan niet bestaande dieren). Of wat te denken van de vraag of een derde persoon romantische aantrekkingskracht tussen twee mensen kan observeren? Drie seconden kijktijd is daarvoor in ieder geval niet voldoende, bleek uit de proefopstelling van twee PRE-participanten.

Naamgever van de prijs, Jan Kijne, tijdens de uitreiking van vorig jaar (11-04-2019)

Verbaasd over het niveau

De begeleiders zijn onverdeeld enthousiast over hun genomineerden, zo valt te lezen in het juryrapport. Met superlatieven als ‘prachtig’, ‘exemplarisch’ en ‘uitstekend’ laten ze zich lovend uit over de geleverde prestaties. ‘Dit werk zou als basis kunnen dienen voor een wetenschappelijk paper’, stelt een docent in zijn toelichting. ‘Op sommige vlakken is zelfs het niveau van derdejaars bachelorstudenten bereikt’, concludeert een collega trots.

Ook de jury is volgens het rapport onder de indruk: ‘Elk jaar weer zijn wij verbaasd over het niveau dat de PRE-studenten halen. Het lezen van de verslagen was leerzaam en een puur genoegen!’ Het geduld van de genomineerden wordt nog wel even op de proef gesteld – de jury zal de winnaars pas later bekendmaken, ‘wanneer het volksgezondheidssein weer op veilig staat.’ Maar met de feestelijkheden van de ceremonie in het achterhoofd, zal dat vast op te brengen zijn.

Tekst: Michiel Knoester
Fotografie: André van Haasteren
Mail de redactie

Hieronder volgt een overzicht van de genomineerden in willekeurige volgorde. Lees hier de toelichting van de jury, geschreven door Jan Kijne.

• Max Bertman en Christopher van Altena (allebei Vossius Gymnasium Amsterdam): ‘Monstrous morals and biblical beasts’
  • Myrthe Koster (Coornhert Gymnasium Gouda) en Anne van Aken (Groene Hart Lyceum, Alphen aan de Rijn): ‘The ability of detecting romantic attraction as a third-observer’
  • Lena Stiebing (Chr. Gymnasium Sorghvliet, Den Haag) en Nick Strubbe (Alkwin Kollege, Uithoorn): ‘Domino tilings’
  • Amanda Grau Holoma en Hanneke van Poppel (allebei Stanislascollege, Delft): ‘An analysis and partial reproduction of several research protocols describing the differentiation of stem cells into macrophages’