Logo Universiteit Leiden.

nl en

Eerdere edities van ONZe boekenclub

Bekijk op deze pagina eerdere edities van ONZe boekenclub

2025

Thema: BEELDVORMING DOOR FICTIE

Het vermogen om te kunnen communiceren met mensen uit andere culturen is een belangrijk aspect van taalonderwijs, zowel in de moderne vreemde talen als in het Nederlands. De literatuurles is bij uitstek de plek om de interculturele competentie van leerlingen te vergroten. Tijdens ONZe boekenclub bespreken we hoe je dit kunt aanpakken en sluit je aan bij een boekbespreking voor jouw taalvak.

Datum: Donderdag 20 maart 
Tijd: 16.00 tot 17.30 uur (met aansluitende borrel tot 18.00 uur)
Locatie: Lipsiusgebouw, zaal 1.30 (Cleveringaplaats 1)
 

Programma
16.00-16.15 Inloop
16.15-16.30 Plenaire opening Lipsius 1.30
16.30-17.15 Taalspecifieke sessies
 

Nederlands

Docent: Emma van Meyeren MA
Boek: Astrid Roemer, titel volgt

Lipsius 1.30

Engels

Docent: dr. Jessie Morgan-Owens
Boek: Ta-Nehisi Coates, Between the World and Me (memoir)

Lipsius 2.03

Frans

Docent : dr. Emmanuelle Radar
Boek : Lilia Hassaine, Soleil amer 

Lipsius 2.07
17.15-17.30 Plenaire afsluiting Lipsius 1.30
17.30-18.00 Borrel

 

2024

Thema: KLIMAAT

Datum: 13 maart 2024 
Tijd: 15.30 - 17.00 uur
Locatie: Leiden

15.30–16.00 Plenair

Zaal: volgt

Klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen van onze tijd en klimaatfictie is inmiddels uitgegroeid tot een eigen genre. Hoe krijgt klimaatverandering gestalte in literatuur en hoe kun je de impact ervan in de klas bespreken?
16.00–17.00 Taalspecifieke sessies

NEDERLANDS

Zaal: volgt

ENGELS

Zaal: volgt

DUITS

Zaal: volgt

FRANS

Zaal: volgt


Zee Nu van Eva Meijer, besproken door Gerlov van Engelenhoven


The Deep-Sea Duke van Lauren James
Parable of the Sower van Octavia Butler, besproken door Evert van Leeuwen


Die Erinnerung an unbekannte Städte
van Simone Weinmann, besproken door Dorine Schellens


Le tour de la littérature française en 80 arbres (selectie van literaire teksten uit de 16e tot en met de 20e eeuw), besproken door Alisa van de Haar

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.