Logo Universiteit Leiden.

Maatschappijleer
Nederlands
Docent
Maarten van Leeuwen  (University lecturer)

Dezelfde informatie kan je op verschillende manieren verwoorden. Zo kun je een glas dat voor 50% gevuld is zowel 'halfvol' als 'halfleeg' noemen. De keuze voor een bepaalde formulering heeft consequenties: het maakt uit of politici de Europese Unie omschrijven als 'één grote familie' of als 'een bodemloze put', of journalisten iemand typeren als een 'vrijheidsstrijder' of als 'terrorist', en of de NS spreekt van 'stoptreinen' of van 'sprinters', et cetera.

In dit interactieve gastcollege onderzoeken we de sturende kracht van taal in de Nederlandse politiek. Hoe zetten Nederlandse politici stilistische keuzes strategisch in voor het realiseren van hun retorische doelen. Hoe maken zij bijvoorbeeld strategisch gebruik van metaforen om hun argumenten kracht bij te zetten? En hoe zet een politicus als Geert Wilders zijn taalgebruik in om het imago van een ‘politieke buitenstaander’ te creëren en in stand te houden?