Logo Universiteit Leiden.

nl en

Eerdere expertisemiddagen

Op deze pagina een overzicht van de programma's van de eerdere expertisemiddagen.

Ontdek de kracht van meertaligheid!

Op deze inspirerende expertisemiddag voor VO-docenten staan drie inspirerende bijdragen over meertaligheid centraal. Vanuit verschillende invalshoeken bieden we waardevolle inzichten.

  • Wetenschappelijk Onderzoek: Ontdek de nieuwste inzichten over meertaligheid en hoe deze kennis de onderwijspraktijk kan verrijken.
  • Meertaligheid in het VO: Leer over de inzet en rol van meertaligheid in de klas en hoe je hier als docent effectief mee kunt werken.
  • Best Practice: Laat je inspireren door een praktijkvoorbeeld van een VO-school die succesvol meertaligheid heeft geïntegreerd.

Doe nieuwe kennis op en vind inspiratie voor je eigen lespraktijk!

Programma

13.45-14.00:    Inloop

14.00-14.10:    Opening

14.10-14.40:    Hannah De Mulder (Universiteit Leiden)

De meerwaarde van meertaligheid: Waarom een meertalige ontwikkeling de moeite waard is

14.40-14.50:   Vragen/discussie

14.50-15.10:    Koffie/thee

15.10-15.40:    Winnie Hofmeester (Hogeschool Rotterdam/Universiteit Leiden)

De nieuwe eindtermen: aandacht voor meertaligheid

15.40-15.50:    Vragen/discussie

15.50-16.20:    Najlae Bouhamouch (Mundus College Amsterdam)

Pro-actief taalbeleid; meertaligheid benutten in de klas

16.20-16.30:    Vragen/discussie

16.30-17.00:    Vragen en discussie met stellingen

Borrel

Datum, tijd & locatie

Vrijdag 20 september 2024

Lipsius (zaal 0.03)  |   Cleveringaplaats 1  |  Leiden

De middag begint om 14.00 uur en eindigt om 17.00 uur.

Docenten uit de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs en uit het hoger onderwijs: kom naar de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’!

De leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen en studenten gaan achteruit. Niet alleen docenten in de talen of taal- en cultuuropleidingen maken zich daarover zorgen: dat de vaardigheid om handboeken of toetsen, academische literatuur of nieuwsberichten goed te lezen daalt, raakt immers de hele samenleving. Is daar wat aan te doen? En wat? Op grond van welke wetenschappelijke kennis, of voorbeelden uit de praktijk? Die vragen willen we stellen op de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’.

Drie sprekers uit het wetenschappelijk en voortgezet onderwijs gaan in op de vraag hoe je je leerlingen leesvaardiger kunt maken en kunt motiveren om te lezen. Expertise uit de academische wereld en het voortgezet onderwijs komt aan bod in drie lezingen met ruimte voor vragen en discussie.

Programma

13.45 – 14.00 uur     Inloop

14.00 – 14.05 uur     Opening door vaksteunpuntcoördinator MVT Dr. Marion Elenbaas

14.05 – 14.50 uur     Prof. Dr. Paul van den Broek (Universiteit Leiden)

Wat zijn de cognitieve processen tijdens begrijpen en leren van teksten? Implicaties voor onderwijs.

14.50 – 15.00 uur     Vragen/discussie

15.00 – 15.15 uur      Pauze

15.15 – 15.45 uur      Dr. Jenny Audring (Universiteit Leiden)

Hoe maak je van een student een professionele lezer?

15.45 – 16.00 uur     Vragen/discussie

16.00 – 16.30 uur     Jacqueline Kadri (Alfrink College)

“Twintig minuten stilte in de school”: schoolbrede bevordering van leesvaardigheid op het Alfrink College

16.30 – 17.00 uur     Vragen en discussie met stellingen

17.00 uur                  Borrel in de Brasserie Faculty Club

Datum, tijd & locatie

Vrijdag 29 september | 14.00 tot 17.00 uur | Lipsius zaal 0.05 | Cleveringaplaats 1 | 2311 BD Leiden

Aansluitend een borrel in de Brasserie Faculty Club tot 18.00 uur | Academiegebouw | Rapenburg 73 |
2311 GJ Leiden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.