Logo Universiteit Leiden.

Aflevering 44: Theory of Mind

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

In aflevering 44 vertelt taalwetenschapper Hannah De Mulder over haar onderzoek naar de interactie tussen taal en Theory of Mind. Met Theory of Mind wordt in de psychologie en psycholinguistiek verwezen naar het besef dat andere mensen eigen ervaringen, opvattingen, verlangens en emoties hebben, die sterk kunnen verschillen van onze eigen belevenissen.

Met die kennis worden we niet geboren: als kind gaan we er allemaal van uit dat iedereen weet wat wij weten. Op een gegeven moment ontdekken we dat dat niet klopt. Hannah doet onderzoek naar wat er op dat moment van ontwikkeling gebeurt: hoe leren kinderen dat andere mensen een eigen binnenwereld hebben? Hoogstwaarschijnlijk is het geen toeval dat kinderen over het algemeen Theory of Mind ontwikkelen in dezelfde fase waarin het taalvermogen flink toeneemt. Maar beïnvloedt Theory of Mind de taalontwikkeling, of is het juist andersom?

Ook praten we over Hannah’s onderzoek naar andere invloeden op Theory of Mind. Maakt het uit of je boeketreeksen, romans van Virginia Woolf, de Top Gun films, Hidden Figures of Amour tot je neemt, of helpt alle fictie bij je inleven in anderen? Wat is de invloed van sociaal-economische achtergrond op Theory of Mind? En hoe draagt meertaligheid bij aan je inzicht in anderen?

Ten slotte geeft deze aflevering een inkijkje in een bijzonder project: Een verhaal in een andere taal/A Tale in Two Tongues. Dit project is erop gericht om de meerwaarde van meertaligheid te laten zien door wetenschappelijke kennis te delen en diverse meertalige voorleesmiddagen te organiseren. Op 12 en 15 oktober wordt er in de B+C bibliotheek aan de Nieuwstraat voorgelezen aan jong en oud. Woensdag 12 oktober wordt er voorgelezen in het Marrokaans, Arabisch, Tamazight en Nederlands, en op zaterdag 15 oktober in het Spaans, Papiaments en Portugees. Iedereen is welkom! Meer informatie vindt u hier.