Logo Universiteit Leiden.

Aflevering 17: Flexibilisering en de verkiezingen

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

In aflevering 17 vertelt hoogleraar Sociale Zekerheid en Arbeidsmarktbeleid in Internationaal Perspectief, Olaf van Vliet, over zijn onderzoek naar de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Half november 2020 gaf Olaf een lezing bij Studium Generale over dit onderzoeksproject, vanuit de samenwerking met Young Academy Leiden. In 2020 publiceerde de Commissie Regulering van Werk, algemeen bekend als de Commissie-Borstlap, het rapport ‘In wat voor land willen wij werken?’. Daarin waarschuwde deze commissie voor de gevolgen van een te ver doorgeschoten flexibilisering van de Nederlandse arbeidsmarkt, en gaf zij adviezen om deze flexibilisering aan banden te leggen. Nu de Tweede Kamerverkiezingen aanstaande zijn, zal prof.dr. Olaf van Vliet in deze podcast toelichten welke mogelijke beleidsopties verschillende politieke partijen in hun verkiezingsprogramma voorstellen, en welke gevolgen de realisatie van die programma’s zouden kunnen hebben. Om hier een concreet beeld van te kunnen geven, bespreekt hij niet zozeer de verkiezingsprogramma’s, maar de doorrekeningen die het Centraal Planbureau heeft kunnen maken van de programma’s die door tien partijen bij het CPB zijn aangeleverd. Mocht u de lezing uit november gemist hebben, niet gevreesd: voor we over de doorrekeningen in gesprek zullen gaan, zal Olaf eerst nog stilstaan bij het flexibiliseringsvraagstuk, en waarom dat nu precies een probleem is.