Logo Universiteit Leiden.

Aflevering 38: Johan de Witt en het Rampjaar

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Voor aflevering 38 van Radio Horzelnest worden we geacht en geëerd met de komst van historica Ineke Huysman. Zij gaat met ons in gesprek over misschien wel de bekendste politicus die Nederland ooit heeft gekend: Johan de Witt. En dan met name over het laatste levensjaar van Johan en zijn broer Cornelis: 1672. Dit jaar ging de vaderlandse geschiedenisboeken in als het Rampjaar. Donkere wolken pakten zich samen boven de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Volgens een Nederlands gezegde was "het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos". Dit is het moment dat de Republiek tegelijkertijd wordt aangevallen door Engeland, Frankrijk en de bisdommen Münster en Keulen. En 1672 is dus ook het sterfjaar van Johan en zijn broer Cornelis. Bij de Gevangenpoort worden de gebroeders overmeesterd door een boze menigte om vervolgens op brute wijze aan hun einde te komen. In 2022 is het precies drie-en-een-halve eeuw dat het Rampjaar begon. Naar aanleiding hiervan heeft Ineke Huysman samen met Roosje Peeters de brievenbundel: ‘Johan de Witt en het Rampjaar’ samengesteld. Eerder verschenen van hun hand de bundels ‘Johan de Witt en Engeland’ (2019), gevolgd door ‘Johan de Witt en Frankrijk’ (2020). Alle drie de brievenbundels zijn uitgebracht door Uitgeverij Catullus.

Ineke Huysman promoveerde bij de Universiteit van Amsterdam op een biografie over Béatrix de Cusance, hertogin van Lotharingen die leefde in de zeventiende eeuw. Vanaf 1989 is zij werkzaam op het gebied van elektronische bronontsluiting en automatisering bij Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis. Zo leidde zij het project van de digitalisering van de correspondentie van Willem van Oranje. Momenteel ontfermt zij zich als projectleider over de digitalisering van de brieven van Constantijn Huygens, Johan de Witt en de brieven van de Hollandse en Friese Stadhoudersvrouwen. En met neerlandicus Ton van Kalmthout is zij projectleider van de digitalisering van de dagboeken van Willem De Clercq.