Logo Universiteit Leiden.

Aflevering 15: Een portret van een rector

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Dit jaar viert de Universiteit Leiden een ongewone Dies Natalis. Tijdens deze 446ste geboortedag zal het academiegebouw kloosterstil blijven en ook het cortège van deftig stappende professoren, gehuld in zwarte toga met bijhorende baret en bef zal ontbreken. Slechts een beperkt gezelschap zal zich onder leiding van de pedel richting de Pieterskerk begeven voor de digitale festiviteiten. De Diesviering is dit jaar niet alleen anders vanwege de coronacrisis, maar ook vanwege het vertrek van rector magnificus prof. mr. Carel Stolker. Ter ere van zijn aftreden heeft Radio Horzelnest onderwijs- en beleidshistoricus dr. Pieter Slaman benaderd om in gesprek te gaan met onze oud-rector. Op deze dag verschijnt namelijk ook het boek ‘De Glazen Toren’, bij Uitgeverij Prometheus, waarin Pieter Slaman zich buigt over de ontwikkeling van de Universiteit Leiden tijdens de laatste halve eeuw. Dat maakt hem tot een ideale gesprekspartner. In deze aflevering wordt teruggeblikt op acht jaar rectorschap. Samen spreken zij over de uitdagingen, opstekers en tegenslagen die Stolker gedurende zijn rectoraatsperiode op zijn pad kreeg. Daarbij worden ook enkele kritische noten gekraakt. Zoals de werkdruk en financiering van onderwijs. Gedurende zijn hele loopbaan heeft Stolker gewezen op de eigen verantwoordelijkheid van studenten en docenten. Maar inmiddels is de werkdruk onder de medewerkers veel te groot geworden. Ongezond groot. Met die boodschap richt hij zich nu opnieuw tot het Ministerie van Onderwijs in Den Haag: hoe goed en hoe toegankelijk willen jullie eigenlijk dat ons onderwijs en onderzoek zijn? Hoeveel contacturen bijvoorbeeld? Zorg dat docenten en onderzoekers niet de prijs betalen voor jullie ambities! Voor de Leidse universiteit is er bovendien nog de bijzondere verantwoordelijkheid voor al dat onderzoek en al die opleidingen die alleen in Leiden bestaan, de zogenaamde ‘unica’. Daarnaast spreken Stolker en Slaman ook over de academische vrijheid, de staat van onderwijs en ook het veranderende studie- en studentenleven. Wij wensen u veel luisterplezier met deze speciale diesaflevering van Radio Horzelnest.