Logo Universiteit Leiden.

nl en

Aflevering 41: Stephen King

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Aflevering 41 is het vierde en laatste gesprek in de reeks over Amerikaans horror. Eerder al bespraken we het werk van Nathaniel Hawthorne, Edgar Allan Poe en H.P. Lovecraft. Vandaag is, als laatste, de Amerikaanse auteur Stephen King aan de beurt. Daarvoor hebben we twee King-kenners te gast: Joeri Pacolet en Evert-Jan van Leeuwen. Joeri benadrukt in zijn proefschrift dat de boeken van King meer zijn dan populaire pulpachtige pageturners. Al is Amerikaanse sterauteur zelf uiterst bescheiden over zijn literaire kwaliteiten. Hij noemde zijn werk een keer de literaire evenknie van een Big Mac met een grote portie Franse frietjes. Maar daarmee doet de schrijver zichzelf tekort. Dat blijkt onder meer uit de vele accolades die King ontving voor zijn oeuvre. Maar buiten de literaire kwaliteiten van zijn werk, heeft Joeri in zijn promotieonderzoek vooral aandacht voor de constructieve functie die Kings verhalen kunnen hebben om inzage te krijgen in de psychologische ontwikkeling van adolescenten en hun ambivalente belevingswereld. King heeft wel eens geschreven: “Een horrorverhaal maakt weer kinderen van ons. Het is de belangrijkste functie van een horror-roman om alle beschermende lagen af te breken en ons over de grenzen van alle taboes heen naar plaatsen te jagen waar we eigenlijk niet mogen komen.” In deze aflevering staan voornamelijk stil bij de King-klassiekers Salem’s lot, Pet sematary, The Shining, The Storm of the Century en Carrie.

Stephen King werd op 21 september 1947 geboren als zoon van Donald en Nellie King. Al vanaf zijn tweede jaar wordt hij samen met zijn broer David alleen opgevoed door z’n moeder. Hij studeerde Engels aan de universiteit van Maine en werd later docent Engels op de middelbare school. Al vrij jong begon hij met schrijven, maar had weinig succes. Vier romans en zestig korte verhalen had hij toegestuurd aan uitgevers en per kerende post retour gekregen. Het was de publicatie van ‘Carrie’ in 1974 die in één klap een einde maakte aan de armoede en onbekendheid. Na deze bestseller verschenen in een razendsnel tempo ‘Salems lot’, ‘The Shining’, ‘The Dead Zone’, ‘Cujo’, en ‘Pet sematary’. En later ook minder griezelige klassiekers zoals ‘Shawshank Redemption’ en ‘The Green Mile’. King heeft inmiddels meer dan vijftig ‘bestsellers’ op zijn naam staan en veel van zijn werk werd succesvol vertaald naar het filmdoek door regisseurs zoals Stanley Kubrick, David Cronenberg, George Romero en Brian DePalma.

Evert-Jan van Leeuwen is literatuurwetenschapper en werkzaam als universitair docent Engelse taal en cultuur bij het LUCAS aan de Universiteit Leiden, en een specialist op het gebied van Amerikaanse en Engelse horror. Onze andere gast, Joeri Pacolet, is werkzaam als filosofiedocent in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is ook hij literatuurwetenschapper. In 2016 promoveerde hij op het proefschrift getiteld: ‘Stephen Kings transcendente schrijvers. Een post-Jungiaanse analyse van de ‘puer aeternus’ in Kings fictie’, waarbij Evert optrad als co-promoter. Later is dit in bewerkte vorm uitgegeven bij Routledge onder de titel: ‘Transcendent Writers in Stephen King’s Fiction: A Post-Jungian Analysis of the Puer Aeternus’ (2020).

Deze website maakt gebruik van cookies.