Faculteit der Geesteswetenschappen
De Faculteit der Geesteswetenschappen richt zich in onderzoek en onderwijs op verschillende wetenschapsdisciplines en op de mobiliteit van mensen, taal, cultuur, ideeën, kunst en instellingen in een globaliserende wereld in hun onderlinge samenhang door de eeuwen heen. Dit vormt ook de basis voor de gastlessen die deze faculteit biedt.
Caesar’s Bellum Gallicum is, zoals bekend, een tekst waarmee Caesar zijn eigen carrière wilde opstarten. Lees verder...
Cicero stierf in 43 v.Chr. als vogelvrij verklaarde burger. Na zijn dood werden zijn handen en zijn hoofd afgehakt en op het Romeinse forum tentoongesteld. Eigenlijk zou met zo’n smadelijke dood het einde van je roem een feit zijn. Maar voor Cicero betekende deze dood juist het begin van zijn eeuwige roem. Lees verder...
Ter voorbereiding van een schoolreis naar Rome zal de docent in dit college kijken hoe dichters in de oudheid het moment van een (toeristisch) Rome-bezoek ensceneren. Lees verder...
Talen veranderen en dus ook het Nederlands, maar waarom eigenlijk? En waarom vinden sommige mensen dat heel erg en andere helemaal niet? Lees verder...
Dezelfde informatie kun je op verschillende manieren verwoorden. Zo kun je een glas dat voor 50% gevuld is zowel 'halfvol' als 'halfleeg' noemen. De keuze voor een bepaalde formulering heeft consequenties: het maakt uit of politici de Europese Unie omschrijven als 'één grote familie' of als 'een bodemloze put', of journalisten het Nederlandse FARC-lid Tanja Nijmeijer typeren als een 'vrijheidsstrijder' of als 'terrorist', en of de NS spreekt van 'stoptreinen' of van 'sprinters', etc. Lees verder...
Wat is lobbyen? Hoe werkt het? Welke vormen zijn er? Hoe breng je je boodschap over? Welke retorische technieken kun je gebruiken? En hoe reageert het publiek? Kortom: Hoe win je met een overtuigend verhaal? Lees verder...
Gamen is vaak veel leuker dan huiswerk maken, maar stel: je maakt van je huiswerk een game, is het huiswerk dan ook leuker? En leer je er dan nog net zo veel van? Lees verder...
Aan de hand van drie robotvoorbeelden laten Elpine de Boer (Leiden University Centre for the Study of Religion) en Peter van der Putten (Leiden Institute of Advanced Computer Science) in deze digitale gastles zien wat we van robots kunnen leren over religie en wat niet. Lees verder...
Wat is Artificial Intelligence (AI)? Wat doet het? Wat kan het? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat is machine learning? En hoe gaan wij met deze 'kunstmatige fenomenen' om? Lees verder...
In deze gastles leer je hoe het Swahili in elkaar zit en hoe je aan de hand van woordjes en zinnetjes zelf de grammaticale regels van het Swahili kunt ontdekken. Lees verder...
This lecture explores how the event that came to be known as the Holocaust happened across Europe and resonated throughout the world. We then consider how this genocide is remembered and mis-remembered today to understand how this event continues to matter in our time. Lees verder...
Latijns-Amerika geldt als de regio waar de verschillen tussen arm en rijk het grootst zijn, en waar de hoogste geweld- en criminaliteitscijfers gemeten worden (bv. i.v.m. de drugshandel). Tegelijkertijd hebben Latijns-Amerikaanse landen grote en vernieuwende stappen gezet richting democratisering, met meer ruimte voor (etnische) minderheden en (kleur)rijke culture expressies. Hoe kunnen we deze contrasten verklaren Lees verder...
In deze les zullen we uitgebreid bekijken wat het Spaans doet in contact met een andere taal, en wat voor beeld van Latijns-Amerika naar voren komt in dit soort culturele uitingen. Lees verder...
In de Late Bronstijd (tweede helft van het tweede millennium v.C.) werd het oude Nabije Oosten geregeerd door een aantal grootmachten zoals Egypte, Babylonië, Assyrië en Hatti, het rijk van de Hettieten. De Grootkoningen van deze rijken onderhielden intensief contact met elkaar, onder meer door het schrijven van brieven (in spijkerschrift) en het sluiten van verdragen. Lees verder...
De vraag of de Trojaanse oorlog zoals beschreven in de Ilias daadwerkelijk heeft plaatsgevonden of niet, wordt al sinds de oudheid gesteld en geeft nog steeds aanleiding tot discussie. Lees verder...
In deze les bestuderen we de spraakklank /r/ in het Engels. Hoe wordt die klank uitgesproken? In welke posities in het woord komt die klank voor? Wat voor variatie vinden we tussen verschillende accenten? Hoe is die variatie ontstaan? Lees verder...
De bestuurstaal van het ambtelijk apparaat in Grieks-Romeins Egypte was Grieks. Toch bleef het inheemse Egyptische schrift – het demotisch (volksschrift) – gedurende al die tijd in gebruik, ook voor officiële stukken. Deze gastles gaan we kijken hoe dat schrift er nou eigenlijk uitzag en wat we van die demotische bronnen kunnen leren over het leven van alledag in Grieks-Romeins Egypte. Lees verder...