Logo Universiteit Leiden.

Cicero’s dood als zijn 'moment of fame'

Het ontstaan van het beeld van de martelaar van de vrijheid

Type gastles
op school
Taal
Lesduur
1 lesuur (50 min.) 2 lesuren (100 min.)
Interesse(s)
cultuur, geschiedenis, religie en filosofie
taal, literatuur en communicatie
Schoolvak
Klassieke talen
Filosofie
Docent
Christoph Pieper  (University Lecturer)

Cicero stierf in 43 v.Chr. als vogelvrij verklaarde burger. Na zijn dood werden zijn handen en zijn hoofd afgehakt en op het Romeinse forum tentoongesteld. Eigenlijk zou met zo’n smadelijke dood het einde van je roem een feit zijn. Maar voor Cicero betekende deze dood juist het begin van zijn eeuwige roem. Deze gastles zal – na enkele inleidende woorden over Cicero’s carrière – inzoomen op een aantal fragmenten van geschiedschrijvers uit de regeringstijd van Augustus en Tiberius (waaronder Livius). We gaan kijken hoe zij Cicero’s dood beschreven, vooral hoe zij proberen de eerloze dood tot iets eervols te maken, en hoe hun portret van Cicero zich verhoudt tot de politieke situatie in de vroege keizertijd.

NB Deze gastles kan in een lesuur van 50 minuten worden gegeven, maar komt het beste tot zijn recht en kan interactiever worden gegeven in twee lesuren. Dit heeft dan ook de voorkeur van de gastlesdocent.