Logo Universiteit Leiden.

Hedendaags Latijns-Amerika: cultuur, politiek en maatschappij

Type gastles
op school
Taal
Lesduur
1 lesuur (50 min.)
Interesse(s)
cultuur, geschiedenis, religie en filosofie
Schoolvak
Maatschappijleer
Spaans
Docent
Soledad Valdivia Rivera  (Assistant professor)

Sinds de val van dictaturen en de invoering van omvangrijke hervormingen in de jaren tachtig is de maatschappij in Latijns-Amerika enorm veranderd. De 'opening' van de politieke en nationale grenzen naar globaal kapitaal heeft impact gehad op de cultuur, identiteit en politiek van de verschillende landen in de regio. Zo geldt Latijns-Amerika als de regio waar de verschillen tussen arm en rijk het grootst zijn, en waar de hoogste geweld- en criminaliteitscijfers gemeten worden (bv. i.v.m. de drugshandel). Tegelijkertijd hebben Latijns-Amerikaanse landen grote en vernieuwende stappen gezet richting democratisering, met meer ruimte voor (etnische) minderheden en (kleur)rijke culture expressies. Hoe kunnen we deze contrasten verklaren?