Logo Universiteit Leiden.

nl en

Perspectieven

Perspectieven openen een wereld voor de leerling en de leerling voor de wereld.

Perspectiefgericht onderwijs

Voor deze vorm van onderwijs heeft het ICLON het curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs uitgewerkt in twintig manieren van kijken, denken en werken die perspectieven of brillen genoemd worden. Met deze perspectieven kan elk onderwerp of thema vanuit verschillende kanten worden bevraagd en gaan leerlingen op zoek naar antwoorden. Bovendien ontdekken leerlingen in dit proces wat zij zelf en anderen belangrijk vinden. 

Lesbrief: de Gouden Koets

Wat is er aan de hand met de Gouden Koets? De leerkracht of de leerlingen kunnen kiezen vanuit welke bril zij meer over dit onderwerp willen leren: de tijdreisbril (vanuit het perspectief van een historicus); de goed- en kwaadbril (perspectief van een ethicus) of de ontwerpbril (vanuit een technologisch perspectief). Bij de lesbrief hoort ook een werkblad ‘mix en ruil’ (interactieve werkvorm). De lesbrief Gouden Koets en Prinsjesdag kunt u via dit formulier aanvragen; u ontvangt vervolgens automatisch een downloadlink.

Lesbrief: Meertaligheid

Ga met uw leerlingen in gesprek over meertaligheid vanuit verschillende perspectieven: de rekenbril (wiskundig perspectief), de samen- en verschilbril (socio-cultureel perspectief), de plaatsbril (geografisch perspectief) en natuurlijk de taalbril. De leerlingen maken kennis met elkaars (tweede taal) en andere talen. De lesbrief Meertaligheid kunt u via dit formulier aanvragen; u ontvangt vervolgens automatisch een downloadlink.

Deze website maakt gebruik van cookies.