Logo Universiteit Leiden.

nl en

Ervaringen

Elk jaar nemen er veel VWO-scholieren deel aan onze programma's. Op deze pagina delen enkele van hen hun ervaringen met jou.

Wiskunde: Elaine Wan

Voor Elaine Wan bestond er geen twijfel over de te kiezen Pre-Class. Ze koos voor Wiskunde omdat ze zeker wilde zijn van haar keuze voor die studie na de middelbare school. In deze Pre-Class heeft Elaine veel geleerd over het RSA-cryptosysteem en over hoe wiskunde gebruikt wordt bij het versturen van vertrouwelijke informatie over publieke kanalen. Ze werd geconfronteerd met abstracte problemen die met wiskundige oplossingen konden worden begrepen.

“Het is heel abstract en dat is wat het zo moeilijk maakt. Daarom hebben we geprobeerd het zo simpel als mogelijk te presenteren.” Tijdens de Pre-Class diploma-uitreiking legde Elaine met een aantal anderen uit wat ze heeft gedaan in de Pre-Class. Door middel van felgekleurde doosjes legden ze het publiek uit hoe vertrouwelijke informatie het beste kan worden gedeeld.

Na afloop van de Pre-Classes bleek het voor Elaine heel handig dat ze juist de Class Wiskunde heeft gevolgd: “Hoe leuk ik wiskunde ook vind, ik heb gemerkt dat het niet iets is waar ik elke dag mee bezig wil zijn.” Ze vond het volgen van de Pre-Class Wiskunde een erg leuke uitdaging, maar is ook blij dat ze nu wat meer duidelijkheid heeft over haar studiekeuze.

Recht, Retorica en Democratie: Lois Warmelink

‘Je hoort dat het niet klopt, maar je kan je vinger er niet precies op leggen.’ Enthousiast vertelt zesdeklasser Lois Warmelink hoe ze tijdens de PRE-Class Recht, Retorica en Democratie een speech van Geert Wilders onder de loep heeft genomen. Zowel de theoretische als de praktische aspecten van de retorica kwamen aan bod. De leerlingen werden direct in het diepe gegooid: ze moesten speeches schrijven en leerden allerlei spreekvaardigheidstrucjes om vervolgens zo overtuigend mogelijk te speechen voor de hele groep.

Hoewel het aan het begin wat onwennig was, heeft Lois ontzettend veel gehad aan die praktische lessen. Zo heeft ze geleerd om goed feedback te geven en te ontvangen. Bovendien had ze een beetje de neiging om erg snel en zacht te praten. Iedere keer dat ze voor de groep een speech moest houden, ging dat beter.

Lois was op zoek naar meer uitdaging, maar dacht ook dat deze PRE-Class haar zou helpen met haar studiekeuze. Alleen de naam ‘Recht, Retorica en Democratie’ wekte bij haar al grote interesse. De PRE-Class stelde zeker niet teleur. Ze heeft, mede door de Class, besloten om komend jaar Rechten en Politicologie of Bestuurskunde te gaan studeren. ‘Sorry dat ik zo snel weer weg moet!’ Na een kort interview staat Lois op om snel weer door te gaan naar de volgende afspraak. Haar neiging om snel
te praten is soms toch best handig!

Taalwetenschap: Stijn Zelhorst

Nieuwsgierigheid was voor Stijn Zelhorst de reden om mee te doen aan de PRE-Class Indo-Europese taalkunde (nu Taalwetenschap). De naam van deze Class sprak hem aan, maar riep vooral meer vraagtekens op over wat de studie taalkunde nu precies inhield. Binnen deze PRE-Class gingen de scholieren op zoek naar de oudste oorsprong van een groot aantal talen, waaronder Latijn, Sanskriet en Farsi: de oertaal Indo-Europees. De PRE-Classers werden binnen korte tijd ondergedompeld in de theoretische taalkunde: ‘Zelfs binnen die acht lessen ga je echt super de diepte in!’

Toen ze op excursie gingen naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, kregen de scholieren tabletten te zien in het hiëroglyfen- en spijkerschrift. Tijdens de PRE-Class kregen ze niet alleen les over oeroude schriften en taalsystemen. Stijns favoriete college ging over klanksystemen, wetten die blootleggen hoe klankveranderingen optreden.

Hoewel Stijn niet meer van plan is taalkunde te studeren, heeft deze Class hem erg geholpen met zijn studiekeuze. De Class heeft hem veel meer inzicht gegeven in waar de studie Taalwetenschap nu precies over gaat. Stijn denkt er nu aan om zich te verdiepen in de literatuurgeschiedenis: ‘Misschien is deze PRE-Class wel een opstapje om beter de verschillen te begrijpen tussen middeleeuws en modern Engels!’

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie