Logo Universiteit Leiden.

nl en

PRE-Class Lectures 2018

Ook dit jaar waren de presentaties op het jaarlijkse slotevenement van de PRE-Classes van hoog niveau! Bleda Dühring, de keynote speaker, liet zien hoe een archeologische opgraving over het Assyrische rijk nog heel relevant is vandaag de dag. De Pre-Classers vertelden enthousiast over uiteenlopende zaken, variërend van de verduurzaming van de chemische industrie tot privacy op het internet en de collectieve identiteit in Duitsland.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Stel dat een groep archeologen in de 24ste eeuw zich compleet richt op het Europese parlement in Brussel om meer te weten te komen over de Nederlandse samenleving. Dat zouden we nu erg vreemd vinden. Hoewel Nederland wel deel is van de Europese Unie, zegt zo’n gebouw als het Europese parlement toch bar weinig over de manier waarop gewone 21ste-eeuwse Nederlanders hun leven leiden. Toch is in het verleden dezelfde (kromme) logica toegepast op de bestudering van het Assyrische Rijk. De keynote speaker Bleda Düring, universitair docent Archeologie, vertelt in zijn presentatie hoe belangrijk het is om een zogenaamd provinciaal perspectief op Assyrië te ontwikkelen.

Als student Archeologie trok hij al naar Syrië om onderzoek te doen naar de grensgebieden van het Assyrische Rijk. Hij was en is geïnteresseerd in de vraag waarom het imperialistische Assyrische Rijk, dat bestond uit allerlei loyale ‘lidstaten’, zó succesvol was dat het wel zo’n zevenhonderd jaar in stand kon blijven. Het heersende beeld, afkomstig uit de Bijbel, van Assyrië is dat het een agressieve militaire macht was die de omliggende gebieden met harde hand onderdrukte. Bleda Düring vertelt dat de archeologie een ander verhaal vertelt. Het Assyrische Rijk blijkt eerder een participatiesamenleving dan een police state.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Dat kan duurzamer!

De chemische industrie is verantwoordelijk voor ongeveer 36 procent van de wereldwijde  CO2-uitstoot. Al jarenlang wordt er geprobeerd om deze sector stapje voor stapje milieuvriendelijker te maken. De deelnemers van de Pre-Class MST (Molecular Science and Technology) bestudeerden hoe en brachten gelijk hun theoretische kennis in de praktijk toen ze hun eigen mini-zonnecel mochten maken van een stuk groente. In hun presentatie tijdens de diploma-uitreiking van Pre-Classes vertellen Mark, Julie, Christiaan en Nico over de methodes waarop de chemische industrie duurzamer gemaakt kan worden.

Eén manier om dit te doen, is door fotosynthese, het proces waarin een plant energie weet op te wekken uit water en CO2, na te bootsen. Idealiter zouden wetenschappers de energie die op deze manier door planten wordt gegeneerd, kunnen onttrekken om het de chemische industrie wat minder vervuilend te maken. Jammer genoeg duurt het waarschijnlijk nog wel even voordat de wetenschap zover is.

Een tweede manier waarop de ecologische voetafdruk van de chemische industrie verkleind kan worden, is door gebruik te maken van katalyse. Bij katalyse voegt men een extra stof toe aan de reactie waardoor de reactie ineens bij een lagere temperatuur ook gaat werken. Dit scheelt in verwarmingsenergie, wat natuurlijk weer goed is voor het milieu. De katalysator zelf kan ook nog recycled worden.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Gedeelde trots

Je kan het je bijna niet meer voorstellen, maar lange tijd voelde een Duitser uit Hamburg zich net zo weinig verbonden met een iemand uit München als met een Nederlander. Totdat Rijkskanselier Otto von Bismarck in 1871 het Duitse keizerrijk tot stand bracht, was het gebied dat nu Duitsland heet lange tijd een lappendeken van allerlei kleinere staatjes. Vanaf dat moment werd hevig ingezet op het creëren van een ‘imagined community’, een soort abstracte gemeenschap waar alle Duitsers zich deel van voelden. In de Pre-Class Duitse taal & Cultuur leerden Emma, Tycho en Jaron over de verschillende manieren waarop die collectieve identiteit werd gestimuleerd.

In hun presentatie tijdens de Pre-Class diploma-uitreiking vertellen de Pre-Classers dat een gedeelde taal, een gedeeld verleden en gedeelde culturele mythes belangrijke instrumenten zijn om nationaal bewustzijn te kweken. Zo werd het oude volksverhaal van Arminius, de leider van een Germaanse opstand tegen de Romeinen, van stal gehaald in de late negentiende eeuw en ingezet om alle Duitsers trots te laten voelen over Hermann, zoals de trotste Germaanse naam van Arminius luidde.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Privacy is een hot topic. Informatie leaks, zoals de Panama Papers en het recente Facebookschandaal, zijn aan de orde van de dag. Maar wat is online-privacy eigenlijk? In welke mate heb je recht op privacy? En op welke manieren wordt dat recht geschonden? De deelnemers van de Pre-Class Rechtsgeleerdheid hebben zich acht weken lang verdiept in deze vragen.

We hebben bijna dagelijks te maken met concepten als ‘Black Boxes’ en ‘TOR’, maar de meeste mensen weten hier verbazend weinig over. In hun presentatie tijdens de diploma-uitreiking van de Pre-Classes leggen Louisa, Noor en Marleen uit wat deze concepten nou eigenlijk inhouden en hoe ze een gevaar kunnen vormen voor jouw online-privacy.  Zo is TOR, wat staat voor ‘The Onion Router’, een encryptiemethode die ontwikkeld is door de Amerikaanse overheid om gevoelige informatie te versleutelen om het veilig te kunnen sturen. Nu wordt deze methode echter vaak misbruikt door internetcriminelen die zich in de donkere krochten van het internet schuilhouden die door TOR wordt gecreëerd.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies.