Logo Universiteit Leiden.

nl en

PRE’ers Mia en Justine coauteurs over autisme op scholen

In het auteursrijtje van een wetenschappelijk artikel staan, terwijl je nog op de middelbare school zit. Het klinkt bijna als een sprookje, maar voor Mia en Justine is het toch echt de werkelijkheid. Naar aanleiding van hun onderzoek voor het PRE-College Leiden verschijnen zij als coauteurs in het Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme. 'Het is een onderwerp dat iedereen aangaat.'

Bij het Pre-University College (PRE) kunnen ijverige scholieren alvast kennis maken met de academische wereld, waarin onderzoek doen centraal staat. In blok IV van het programma nam prof. dr. Carolien Rieffe deelnemers Mia Becker en Justine Pentinga van het Vossius Gymnasium onder haar vleugels. Samen onderzochten zij hoe middelbare scholen autism proof kunnen worden.

Je prettig voelen op een reguliere school is namelijk niet vanzelfsprekend voor iemand met autisme, bijvoorbeeld omdat een drukke omgeving snel tot overprikkeling kan leiden. Een aantal leerlingen met autisme geeft daarom de voorkeur aan speciaal onderwijs, dat op hun behoeftes is ingericht. Toch is dit met de juiste aanpassingen misschien niet nodig, vertelt Mia.

Aangrijpende focusgroepen

Welke aanpassingen in het reguliere onderwijs precies nodig zijn, werd onderzocht in focusgroepen. Hierin kwamen de scholieren met autisme zelf aan het woord. Carolien licht toe: ‘Deze scholieren zijn de ervaringsdeskundigen. Zij maken het dagelijks mee en hebben al ideeën en oplossingen genoeg. Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.’

"Simpele aanpassingen kunnen verschrikkelijke ervaringen voorkomen"

Mia en Justine analyseerden de opnames van de focusgroepen. Zo kregen zij een kijkje in de hoofden van de scholieren met autisme. Dit was soms best schrikken, vertelt Justine. ‘Door die persoonlijke verhalen realiseer je wat de impact van drukte kan zijn. Enkele leerlingen waren doodvermoeid en keken er enorm tegenop om naar school te gaan. Dat grijpt je wel aan.’

Op basis van hun analyse schreven Mia en Justine aanbevelingen voor scholen. Deze voorgestelde veranderingen waren niet groots en meeslepend, maar juist klein en doeltreffend. Met meer zitplekken, een apart pauzelokaal en een vast aanspreekpunt, kom je al een heel eind. Mia: ‘Ik vind het bijna beschamend dat we hier zo weinig over nadenken. Deze leerlingen hebben verschrikkelijke ervaringen, die met simpele aanpassingen beperkt of misschien zelfs voorkomen kunnen worden.’

Een mooi vooruitzicht

Binnenkort kunnen Mia en Justine hun eigen aanbevelingen bewonderen in een wetenschappelijk tijdschrift. Ook voor Carolien is het een primeur. Nooit eerder maakte zij PRE-studenten coauteur van een onderzoek. ‘Deze twee waren zulke topstudenten. Met veel zelfstandigheid, eigen inzichten en veel enthousiasme hebben zij een substantiële bijdrage geleverd. Echt waanzinnig.’

PRE'ers Justine en Mia met hun begeleider Carolien Rieffe tijdens het interview.

Minstens even waardevol als de publicatie, is de nieuwe kennis van Mia en Justine. Zo weten zij nu dat autisme in veel verschillende soorten en maten komt. Ook hebben ze meer begrip voor mensen met autisme. Justine: ‘Het is een onderwerp dat iedereen aangaat. Voor hetzelfde geld deden jaargenoten mee aan dit onderzoek.’ Het onderzoek voelde ‘heel betekenisvol’, vult Mia aan.

Binnenkort willen de scholieren hun opgedane kennis ook op hun eigen school verspreiden. Een mooi vooruitzicht, maar nu eerst even die eindexamens halen!

(Tekst: Sarawitia Franken)
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.