Logo Universiteit Leiden.

Jan Kijneprijs 2021: filosoferen over verdrinkende eilanden

Na een lange periode van online onderwijs, mag Emma Krick van het Vrijzinnig-Christelijk Lyceum Den Haag eindelijk de Jan Kijneprijs in ontvangst nemen. In de tuin van de Oude Sterrewacht in Leiden krijgt zij de prijs voor het beste onderzoeksproject van het Pre-University College Leiden overhandigd.

Zinkend schip

Emma wordt onderscheiden voor haar betoog over de toekomstige verdrinking van de eilandstaat Kiribati in de Grote Oceaan als gevolg van klimaatverandering. Onder begeleiding van filosoof dr. Tim Meijers doet de winnares een beroep op het rechtvaardigheidsbesef van de klimaatopwarmers. “Ik ben geïnteresseerd in klimaatverandering en migratie. Bij dit onderwerp kon ik beide mondiale problemen betrekken”, aldus Emma.

Door de stijging van de zeespiegel dreigt de oppervlakte van Kiribati onder de zeespiegel te verdwijnen. Hierdoor zal een vluchtelingenstroom vanuit de eilandstaat ontstaan. Hierbij verwacht Emma een probleem: iemand mag niet als vluchteling worden aangemerkt, als hij of zij vlucht voor klimaatverandering. De bevolking van de eilandstaat zit dus gevangen op een zinkend schip.

Flevolandproject

“Toch hebben de Kiribatiërs net als elk ander volk recht op een eigen land om te besturen”, stelt Emma. De Haagse studente biedt hier twee mogelijkheden voor. Ten eerste kunnen de grootste veroorzakers van klimaatverandering de Kiribatiërs een stuk land aanbieden, om een nieuw Kiribati te beginnen. Dit is ingewikkeld volgens Emma, “moet de grootste vervuiler betalen? Wil een land zomaar territorium afstaan?”

Een andere oplossing is een ‘Flevolandproject’. Hierbij leggen de grootste vervuilers geld in om een nieuw stuk Kiribati in de zee te creëren. “Dit is echter een kostbare oplossing, die nog steeds gevoelig is voor klimaatverandering”, waarbij Emma de complexiteit van het probleem nogmaals benadrukt.

Filosofentaaltje

De net geslaagde vwo-leerling geeft aan dat zij bij de start van het onderzoek moeite had met haar onderwerp, omdat zij nog geen ervaring had met filosofie. Begeleider dr. Meijers kaart dit direct aan als de bijzonderheid van haar onderzoek. “Emma heeft in korte tijd het ‘taaltje’ van politieke filosofie geleerd. Zo heeft zij op systematische wijze een ingewikkeld moreel probleem geanalyseerd. Veel studenten doen hier jaren over.”

Jurylid en naamgever van de prijs Jan Kijne sluit zich hierbij aan: “Dit onderzoek is erg sterk vanwege de beknopte argumentatie om een ingewikkeld vraagstuk te analyseren. Alles wordt erg straight to the point uitgelegd, waardoor Emma helder haar boodschap overbrengt. Ze weet boven de zware concurrentie uit te stijgen en is daarbij de terechte winnares.”

Van links naar rechts: naamgever Jan Kijne, winnares Emma Krick, PRE-mentor Mirjam Zeilmaker (Vrijzinnig-Christelijk Lyceum) en onderzoeksbegeleider Tim Meijers.

Volgend jaar gaat Emma starten met Liberal Arts and Sciences: Global Challenges bij het Leiden University College. Hierbij kan zij verder met het vanuit verschillende disciplines analyseren van complexe vraagstukken. “Ook al had ik graag gehad dat ze filosofie was gaan studeren”, grapt Meijers.

Tekst: Thijs Endendijk
Foto's: Buro JP