Logo Universiteit Leiden.

nl en

Max Havelaar Toesprakentoernooi

Leerlingen uit de bovenbouw van het vwo met een talent voor het gesproken woord binden de strijd met elkaar aan tijdens het Max Havelaar Toesprakentoernooi. Daarnaast kunnen zij hun speechkennis en -vaardigheden uitbreiden. Het meesterwerk van Multatuli is de rode draad van dit toernooi.

Het Max Havelaar Toesprakentoernooi in 2020

In het Multatuli-jaar hadden wij graag docenten Nederlands en hun leerlingen willen uitnodigen voor een bijzondere editie van het Max Havelaar Toesprakentoernooi op 31 oktober 2020. Helaas is het in de huidige omstandigheden niet mogelijk om met zo’n 200 deelnemers en medewerkers bij elkaar te komen. Daarom kon het Max Havelaar Toesprakentoernooi dit jaar niet op de gebruikelijke manier doorgaan. 

Online alternatief en speechcompetitie

In plaats daarvan boden we een gratis online alternatief. Zo konden leerlingen ook op afstand kennismaken met de kracht van het gesproken woord en de universitaire kijk daarop. 

Vanaf 1 oktober 2020 konden geïnteresseerde docenten beschikken over:

  • een serie korte online filmpjes waarin deskundigen hun beste speechtips van de hand doen. Leerlingen kunnen de adviezen meteen inzetten in de lessenserie, maar de docent kan ze ook gebruiken in zijn/haar eigen lessen over het gesproken woord. 
  • een lespakket bestaande uit:
    • een lessenserie 'Spreken in tijden van Trump’;
    • de digitale versie van ‘Spreken als Max Havelaar, Hoe houd je een vlammende speech’, de spoedcursus retorica op zakformaat van Jaap de Jong.

Leerlingen die wilden deelnemen aan de online speechcompetitie konden hun docent hun uitwerking van de eindopdracht in de lessenserie tot eind november laten inzenden.

En de winnaars zijn...

De opdracht voor de speechcompetitie luidde als volgt: ga in op een concreet probleem of concrete positieve ervaring met het onderwijs in de coronaperiode, en schets hoe onderwijsexperts dat probleem moeten oplossen of die positieve ervaring in de toekomst moeten inzetten. Doe dit in de geest van het idealisme van Multatuli. 

De leerlingen die deze opdracht als beste hebben weten uit te werken zijn Jonas van den Berg en Lente Hollemans van het Kalsbeek College te Woerden. Het betoog van Jonas en Lente bevat een helder, afgebakend standpunt dat overtuigend wordt onderbouwd. In de goed gestructureerde kern van het betoog zijn op een hele knappe manier twee citaten van Multatuli vervlochten, die functioneel onderdeel uitmaken van de betooglijn en waarop in het slot van de speech nog wordt teruggegrepen. De ietwat melodramatische inleiding wekt nieuwsgierigheid naar het vervolg en is retorisch sterk vormgegeven, met o.a. concrete voorbeelden, alliteraties en drieslagen. In de kern van het betoog bevat de opmerking dat leerlingen achter de broek aan moet worden gezeten een kleine stijlbreuk. Beide presentatoren hebben een goede basishouding en maken functioneel gebruik van gebaren die het betoog ondersteunen. Alles bij elkaar heel goed gedaan!

De winnende speech

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Entr'acte

Ieder jaar wordt een bekende spreker uitgenodigd om alle deelnemers een voorbeeld te geven van een goede speech. Tijdens het toernooi van 2019 werd de entr'acte bijvoorbeeld nog verzorgd door journalist en schrijver Lex Boon. Hij werd voorgegaan door onder andere Franca Treur, Christiaan Weijts en Abdelkader Benali.

Dit jaar – het Multatuli-jaar – mochten wij Jacqueline Bel, hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde (Multatuli-leerstoel) aan de Vrije Universiteit, in Leiden verwelkomen. Haar lezing Alle leerlingen hebben recht op de Max Havelaar! Waarom je dit boek gelezen moet hebben is op deze website te bekijken en na te lezen.

Deze website maakt gebruik van cookies.