Stil in groep 1
Naar groep 1. Dat is voor de meeste kinderen spannend. Sommige kinderen zijn wat stil in de eerste weken. Vaak raken zij na een tijdje op hun gemak en gaan steeds meer praten in de klas. Kinderen met selectief mutisme blijven heel lang stil. Welke kinderen gaan nu vanzelf meer praten en welke kinderen niet?
In dit onderzoek volgden we een groepje kinderen dat erg stil was bij de start van groep 1. Er was nog geen sprake van selectief mutisme. We namen vragenlijsten af bij ouders en leerkrachten en enkele taken bij de kinderen. Dit deden we ook bij een klasgenootje dat even oud was maar niet stil. Kunnen we de kinderen die opvallend lang stil blijven vroegtijdig onderscheiden van kinderen die maar kort stil blijven? En op welke manier verschillen de stille kinderen van hun sprekende klasgenootjes?
Wij zoeken het uit.
We werkten samen met de Ambulant Educatieve Dienst in Leiden en omstreken. We verzamelden data op verschillende scholen. Op dit moment analyseren we de data. We zijn onze samenwerkingspartner de AED, alle kinderen, hun ouders, leerkrachten en intern begeleiders ontzettend dankbaar voor hun inspanningen.
Boekje voor leerkrachten
Samen met studenten van de universiteit Leiden en medewerkers van de AED maakten we een boekje voor leerkrachten. Het bevat tips voor het omgaan met kinderen die erg stil zijn op school. We zijn de Vereniging voor Cognitieve Gedragstherapie erg dankbaar. Zij gaven het boekje vorm en maakten het mogelijk om het uit te geven. U vindt het onder publicaties en het is online beschikbaar.
