Logo Universiteit Leiden.

nl en

Onderzoek

Waarom spreken kinderen die ogenschijnlijk echt goed gewend zijn in een klas, consequent niet? Waarom durven veel kinderen en jongeren spannende dingen, zoals paardrijden, achtbanen, skateboarden wel en ‘gewoon’ praten niet? Hoe komt het dat het bij veel kinderen over gaat, maar bij sommige jongeren of volwassenen lang blijft bestaan? Wat kenmerkt mensen met selectief mutisme en waarin verschillen zij van elkaar? Lijkt het op autisme of niet? Wat ervaren mensen met selectief mutisme zelf en wat vinden ze helpend?

Selectief mutisme is een nogal raadselachtig probleem. Vaak vinden kinderen en jongeren het zelf ook moeilijk uit te leggen. Het komt ook niet zo heel vaak voor. Het onderzoek naar selectief mutisme neemt toe, maar er zijn nog altijd veel vragen. Reden te meer dus om er alles aan te doen meer te leren over dit probleem.

Onderzoeken naar selectief mutisme

Logo Project Omilía

Het kunnen uiten van emoties, bijvoorbeeld door middel van praten, lijkt belangrijk voor kinderen om hun emoties te leren reguleren. Hoewel kinderen met selectief mutisme in sommige situaties (meestal thuis) heel goed kunnen praten, lukt dit in andere situaties niet (vaak op school). Ze blokkeren en het ‘niet praten’ lijkt onbewust hun manier te zijn om met spanning in sociale situaties om te gaan.

Lees meer over het onderzoek Project Omilía ››

Binnenkort meer over dit onderzoek

Lees meer over het onderzoek Computer Mediated Communicatie ››

Lees meer over het onderzoek Op kamp! ››

Binnenkort meer over dit onderzoek

Over het Selectief Mutisme Expertiseteam

Het selectief mutisme expertiseteam wordt aangevoerd door Maretha de Jonge. In haar werk als Orthopedagoog-Generalist/Klinisch Psycholoog, ziet zij kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met selectief mutisme voor diagnostiek en behandeling. Als hoogleraar doet ze onderzoek samen met collega’s, promovendi of junior onderzoekers en studenten.

Maak kennis met het hele team ››

Deze website maakt gebruik van cookies.