Logo Universiteit Leiden.

Studenten Pre-University College Leiden nemen diploma in ontvangst

Na twee jaar hard werken was het moment eindelijk daar. De scholieren van Pre-University College Leiden kregen hun diploma uitgereikt. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst in de Marekerk werd duidelijk dat Pre-University veel meer is dan alleen leren over wetenschap: ‘Het heeft al mijn verwachtingen overtroffen’, zegt PRE’er Daan Lam.

‘Jonge, frisse en nieuwsgierige studenten die kritisch uit de hoek komen.’ Zo beschrijft onderwijscoördinator Esrih Bakker deze lichting van PRE-University College Leiden in haar toespraak. Eigenschappen die de scholieren goed van pas kwamen in de twee jaar dat ze PRE’ers waren. In die tijd kregen ze elke maandag les over alles wat met wetenschap te maken heeft. In vijf blokken leerden ze onder andere wat wetenschappelijke kennis is, hoe het wordt verworven en hoe het wordt gecommuniceerd naar de maatschappij. Ze moesten bovendien hun eigen wetenschappelijke onderzoek opzetten en uitvoeren.

Jan Kijneprijs

Voor twee studenten pakte dat onderzoek extra goed uit. Ook dit jaar werd namelijk weer de Jan Kijne Onderzoeksprijs uitgereikt voor het beste onderzoeksproject. De prijs ging naar Daan Lam van het PENTA College Jacob van Liesveldt college in Hellevoetsluis en Cedric van der Lelie van PENTA College Scala Molenwatering in Spijkenisse.

Het duo onderzocht de stelling van de filosofen Alcinous en Proclus dat een bepaalde vorm van logisch redeneren terug te vinden is in een dialoog van Plato. Uit het onderzoek is gebleken dat sommige redeneringen die Alcinous en Proclus noemen letterlijk terug te vinden zijn, terwijl andere indirect verwoord zijn en weer andere überhaupt niet terug te vinden zijn. ‘Zo zien we dus dat de commentaren uit de late oudheid lang niet altijd even perfect zijn’, zegt Daan.

'Echt een topprogramma'

Naar eigen zeggen had Daan de winst absoluut niet zien aankomen. Hij vond het onderzoek vooral erg leuk om te doen. Hij kijkt dan ook positief terug op zijn tijd als PRE’er. ‘Het is echt een topprogramma. Ik ging er zonder verwachtingen in, maar als ik die wel had gehad dan had het programma ze allemaal overtroffen. Ik zou het zo weer doen.’

Daan is niet de enige PRE’er die er zo over denkt. Tijdens de uitreiking is er ook ruimte voor twee studenten om hun groepsgenoten in de zaal toe te spreken. Tiffany Ho en Laurijn Los benadrukken beiden hoe waardevol het PRE-traject was en vooral ook hoe fijn deze lichting is. ‘Dit was een hele open, gezellige en enorm inspirerende groep studenten. Iedereen moedigde elkaar aan om het beste uit jezelf te halen’, zegt Tiffany. Laurijn benadrukt dat het ook gaat om een talentvolle groep: ‘De wereld heeft deze generatie nodig. Het zou me niet verbazen als hier de volgende minister-president zit.’

In groepen namen de PRE-studenten hun diploma in ontvangst.

Het nut van blozen

Na alle inspirerende woorden is het dan eindelijk zo ver. In groepen mogen de studenten naar voren komen om officieel hun diploma in ontvangst te nemen. Daarbij wordt ook door programma-assistent Maxime Koning verteld waar ze precies onderzoek naar hebben gedaan.

Voor het publiek is al snel duidelijk dat dit enorm gevarieerde onderzoeken waren van hoog niveau: van onderzoek naar het welzijn van politieagenten, tot cholera in 19e-eeuws Gouda en van het nut van blozen tot de Arabische identiteit. Het is overduidelijk dat deze onderzoekers in de dop veel hebben geleerd in hun tijd als PRE’ers en dat de wetenschappelijke toekomst bij hen in goede handen is.

Tekst: Iris Kole
Foto's: Buro JP