Logo Universiteit Leiden.

Ontmoet de studenten van PRE Den Haag: ‘Ik wil iets impactsvols doen’

Bij de kick-off van PRE Den Haag maken de deelnemers kennis met het programma en met elkaar. Wie zijn de PRE-studenten en wat verwachten ze van dit jaar? Twee portretten en een indruk van de eerste dag: ‘Het is spannend op een leuke manier.’

Het Pre-University College Den Haag is een maatschappelijk georiënteerd programma met een multidisciplinair karakter dat ambitieuze 5 vwo-scholieren kennis laat maken met de universiteit. Elke donderdagmiddag volgen de PRE-studenten colleges op de Haagse campus. De kick off is de aftrap van het jaar, met een kennismaking met de Honours Academy, met het programma en met elkaar.

Breed programma

Het programma van PRE Den Haag bestaat uit drie blokken en één reflectieblok. In het eerste blok lossen de studenten in groepsverband een maatschappelijk vraagstuk op voor de stad Den Haag, met behulp van ‘design thinking’. Het tweede blok is gericht op de methode van onderzoek doen.

In het derde blok duiken de studenten de collegezalen in: ze krijgen hoorcolleges en skill seminars met het overkoepelende thema ‘identiteit en verbondenheid’. In voorgaande jaren gingen colleges bijvoorbeeld over het verband van identiteit met spullen of neanderthalers. Tot slot zijn er gedurende het jaar bijeenkomsten van Learning my way, een blok gericht op ontwikkeling en reflectie waar de studenten leren over hun interesses, passies en persoonlijke doelen en wat ze daarmee kunnen.

Even voorstellen

De twintig PRE-studenten van deze vijfde lichting komen van verschillende middelbare scholen uit de omgeving van Leiden en Den Haag. Vandaag zetten ze hun eerste stappen binnen de universiteit. Hoe ervaren zij dit? Waarom hebben ze zich aangemeld? En wat zijn hun dromen en verwachtingen? Twee van hen vertellen hun verhaal.

Ellen (16)

‘Het is een unieke kans om hier als middelbare scholier te zijn. Ik voel me wel klein, omdat ik nieuw ben, maar de sfeer is heel goed. Bij de lunch was het al meteen gezellig. We hebben al Insta en BeReal uitgewisseld! Ik wil vooral dingen leren die ik niet op de middelbare school leer, zoals onderzoek doen. Ik heb er zin in om op ontdekking te gaan, om zelf in de praktijk aan de slag te gaan.

‘Uiteindelijk wil ik iets in maatschappelijke, sociale, misschien economische richting doen. En iets internationaals. Ik spreek veel talen: Nederlands en Engels vloeiend en ook Frans, Duits, Armeens en Russisch. Ik wil veel gaan reizen, bijvoorbeeld naar Marokko en Azië, andere culturen ontdekken. En ik wil vooral iets impactsvol doen, deel uitmaken van iets groters.

‘Alle PRE-studenten zijn anders, maar het voelt alsof we allemaal hetzelfde zijn. We hebben een gemeenschappelijk doel: we komen bij elkaar om iets nieuws te leren. Ik heb zelf niet getwijfeld om me aan te melden. Voor wie dat wel doet: het is een gemiste kans als je geen PRE doet. Je leert iets nieuws en dat is altijd leuk.

Milla (17)

‘Ik was heel nerveus vanochtend om te beginnen met PRE! Ik wist niet hoe het zou zijn en met wat voor mensen ik zou zitten. De mensen lijken me gelukkig wel leuk, ik heb al verschillende gesprekjes gehad over wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat ze verwachten. Het is spannend, maar op een leuke manier.’

‘Ik wil hier leren hoe ik goed onderzoek kan doen, hoe je goede data moet verzamelen en wat voor vragen je jezelf moet stellen. Het is fijn om nu al op de campus rond te lopen en te kijken hoe de vibe is. Ik zie dit als een voorbereiding op de universiteit. Ik heb nog geen specifieke studie op het oog, maar wil me denk ik focussen op internationale relaties.’

‘Ik wil ook leren hoe ik goed kan samenwerken. Ik doe namelijk het liefste alles zelf, zodat ik weet dat het goed gaat. Maar het is handig om goed te kunnen samenwerken – ook voor het profielwerkstuk al. Ik heb eerst getwijfeld of ik wel genoeg tijd heb voor PRE. Als ik goed plan, komt dat goed. En er is eigenlijk geen reden om niet mee te doen: ik haal hier sowieso iets positiefs uit!’