Logo Universiteit Leiden.

Den Haag als onderzoeksterrein: PRE’ers pakken Haagse problemen aan

Bij Pre-University College Den Haag gaat het er niet alleen om dat middelbare scholieren kennismaken met de universitaire wereld. Minstens zo belangrijk is het kweken van maatschappelijk bewustzijn. “Ik denk dat dit veel leerzamer is.”

Een van de coördinatoren van het programma is Miyuki Kerkhof. “PRE Den Haag heeft een sterk maatschappelijk karakter. De scholieren leren hoe ze de wetenschap kunnen benutten om sociale vraagstukken aan te pakken. Tijdens dit eerste blok gingen ze de stad in en namen ze interviews af met betrokkenen. Zo krijg je een co-creatief proces, waarbij de wetenschap iets terugdoet voor de maatschappij.”

Design Thinking

De afgelopen maanden doken de PRE-studenten, een diverse selectie leerlingen uit de 5e klassen van scholen uit Den Haag en omstreken, direct de stad in om oplossingen te bedenken voor relevante maatschappelijke problemen. Onder begeleiding van studenten van de Universiteit Leiden maakten ze gebruik van de Design Thinking-methode.

De PRE-studenten krijgen uitleg over de vijf Design Thinking-stadia.

Bij Design Thinking gebruik je de systematiek van productontwerpen om (sociale) problemen op te lossen. Daarbij ligt veel nadruk op het begrijpen van de behoefte van de doelgroep – het eerste stadium van de methode. De andere vier stadia die de PRE’ers doorliepen waren het definiëren van het probleem, het opdoen van ideeën, het maken van een prototype en het pitchen van dat prototype.

Scholier Asmae (16, Wateringse Veld College): “Eerst dacht ik echt: ‘Design Thinking, wat ís dit?’ Aan het begin van het blok kregen we een workshop waarin alle fases werden uitgelegd. Daarna moesten we het zelf gaan doen. Het was een leuke, soepele manier om te werken! Ik denk dat ik het later weer ga gebruiken, bijvoorbeeld voor mijn profielwerkstuk.”

In kleine teams brainstormden de PRE'ers over hun probleem.

Tanden erin zetten

Met kwesties als jeugdcriminaliteit en vluchtelingenscholen werden de deelnemers vanaf dag één uitgedaagd. Studentbegeleider Rosalie van Gool (21, International Studies) kan dat beamen: “Omdat het zulke grote onderwerpen zijn, bijvoorbeeld mentale gezondheid onder jongeren, zijn vooral de eerste twee fases van Design Thinking heel lastig. Waar willen we precies mee verder?” Maar de gedreven scholieren hebben hun tanden erin gezet en stuk voor stuk indrukwekkende eindpresentaties neergezet.

Een prototype dat eruit springt is het Fast Integration Programme (F.I.P.), dat na uitgebreid contact met docenten, Oekraïense leerlingen en een schooldirecteur is bedacht door een van de studententeams. Het programma richt zich op snelle en efficiënte integratie van Oekraïense vluchtelingen van basisschoolleeftijd in het Nederlandse onderwijssysteem. Met oog op taal- en psychologische ontwikkeling wordt samenwerking tussen vluchtelingenscholen en reguliere scholen hiermee bevorderd.

In kleine teams brainstormden de PRE'ers over hun probleem.

Een voorbeeld voor de universiteit?

Wat opvalt is de praktische insteek van het programma. Studenten bedenken oplossingen voor concrete maatschappelijke problemen. Daarmee onderscheidt PRE Den Haag zich niet alleen van haar partnerprogramma in Leiden, maar ook van menig universitaire studie.

Zouden andere opleidingen hier iets van kunnen leren? Studentbegeleider Linda Hidding (21, Criminologie): “Ja, dat vind ik echt. Ik heb nog nooit zo onderzoek gedaan, door echt actief het veld in te gaan. Mijn scriptie was andere artikelen lezen en daarover een nieuw artikel schrijven. Dit is de stad in gaan, praten met mensen, interviews houden, ik denk dat dit veel leerzamer is! Als zestienjarige een interview doen met een politicus bijvoorbeeld, dat doen ze gewoon!”

Tekst: Merijn Mulder
Foto’s: Eric van den Bandt