Logo Universiteit Leiden.

nl en

Boerhaave en bots: PRE Leiden rondt af met inspirerende slotbijeenkomst

Nog één keer kwamen de studenten van Pre-University College Leiden samen om te leren over de wetenschappelijke wereld. Afgelopen maandag kregen ze college over robots en mochten ze op onderzoek uit in wetenschapsmuseum Boerhaave. ‘Interessant om te zien hoeveel de wetenschap zich ontwikkeld heeft.’

Anderhalf jaar geleden begonnen de scholieren aan hun PRE Leiden-avontuur. De toen 5-vwo’ers schreven zich in en startten met wekelijkse lessen over de wetenschap en alles wat die omvat, zo vertelt deelnemer Duco. ‘Het programma bestond uit verschillende blokken. Eerst leerden we wat wetenschap eigenlijk is en hoe het werkt. Daarna mochten we zelf vakken gaan kiezen, ik heb bijvoorbeeld geleerd over wiskunde en rechten.’

‘Verderop in het traject gingen we zelf onderzoek doen’, vult groepsgenoot Lieke aan. ‘Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de geschiedenis van de ziekte cholera in Gouda samen met een onderzoeker aan het LUMC.’ De opdrachten motiveerden de scholieren om alvast in de huid te kruipen van echte wetenschappers.

Van natuurkunde tot antropologie

Dat is ook precies wat het programma beoogt te doen, volgens waarnemend coördinator Esrih Bakker. ‘We willen jongeren die academisch geïnteresseerd zijn extra uitdaging bieden. Zo kunnen ze kennismaken met de universiteit en fungeert het programma als een voorportaal naar de wetenschappelijke wereld. We willen onder andere laten zien dat wetenschap heel breed is en niet alleen maar techniek of juist alleen maar geesteswetenschappen.’

Dit laatste hebben de scholieren zelf ook echt ervaren, vertelt deelnemer Lotte. ‘Ik was altijd al geïnteresseerd in wetenschap, vooral in natuurkunde en sterrenkunde, maar het verbaasde me eigenlijk dat ik alle onderwerpen interessant vond waar we les over kregen, ook antropologie bijvoorbeeld.’

Dansende robots

In het slotblok leerden de scholieren over reflectie op de wetenschap en hoe je over wetenschap kunt communiceren naar een groot publiek. Museum Boerhaave is hiervan een uitstekend voorbeeld, aangezien het museum de rol van Nederland in vijf eeuwen aan wetenschapsgeschiedenis toont. ‘Het is interessant om te zien hoeveel de wetenschap zich ontwikkeld heeft in een korte tijd’, zegt Lotte.

Het slotcollege was ook een goede weergave van de rijkheid van de wetenschap. Onderzoekers en informatici Maarten Lamers en Peter van der Putten van The Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) vertelden hoe de mens en de wetenschap kijken naar robots. Welke menselijke eigenschappen schrijven we bijvoorbeeld aan robots toe? Dit resulteerde in een interessante reeks verhalen over dansende robots, emotionele robots en zelfs robots die al liftend door Amerika trekken.  

Academische toekomst

Met deze laatste bijeenkomst zit het PRE-traject er zo goed als op. De inmiddels 6-vwo’ers hebben inspiratie op kunnen doen voor hun eigen academische toekomst, die nu snel dichterbij komt. Een aantal van hen, zoals Lotte, weten gelukkig al hoe die eruit moet gaan zien. ‘Ik was altijd al geïnteresseerd in wetenschap, maar ik weet nu zeker dat ik sterrenkunde wil gaan studeren.’

Ook Lieke heeft haar studie gekozen, ze heeft zich aangemeld voor geneeskunde in Leiden. ‘Door het PRE-programma kwam ik vaak in Leiden en leerde ik veel over de universiteit. Ik vond het vooral waardevol om te leren hoe groot de wetenschappelijke wereld is. Een universiteit is veel meer dan alleen een school.’

Tekst: Iris Kole
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.