Logo Universiteit Leiden.

• Leidse Weer en Sterrenkunde Kring
  • Joe Zender
dinsdag 19 februari 2019
Let op: op het terrein van de Oude Sterrewacht is geen parkeergelegenheid!
Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

De lezing probeert een antwoord te geven waarom het zo moeilijk is naar Mercurius te vliegen en waarom het de moeite waard is. Mercurius is de binnenste van de aardverwante planeten en verbergt nog veel geheimen. Het ontsleutelen van deze geheimen zou ons inzicht in het ontstaan van onze, maar ook andere zonnestelsels, vergroten. Gesproken wordt over Proba-3, dat zijn twee satellieten die een formatievlucht doen en daarmee een coronograph opbouwen. De reis daarnaartoe is lang en vergt scheervluchten van de twee satellieten van ESA en JAXA langs de aarde, Venus en Mercurius zelf, om dan in 2025 in een baan om Mercurius te belanden. Een van de dagelijkse uitdagingen omvat coördinatiewerk om de wetenschappelijke operaties van de instrumenten op de Japanse satelliet en de Europese satelliet optimaal samen te laten werken. De twee satellieten hebben een andere omloopbaan en worden vanaf Japan en Europa gecontroleerd. Verdere informatie kunt uw vinden op: www.cosmos.esa.int/BepiColombo.

Joe Zender is medewerker bij de ESA/ESTEC en heeft lange tijd gewerkt aan Rosetta, de sonde die om de komeet Churyomov-Gerasimenko cirkelde, en aan andere wetenschappelijke Europese projecten. Sinds enkele jaren werkt Joe mee aan een missie die in oktober 2018 naar Mercurius zal vertrekken. Joe is de schakel tussen de Japanse en Europese collega’s om het optimale wetenschappelijke resultaat te behalen.

Lezingen bij de LWSK

De Leidse Weer en Sterrenkunde Kring organiseert maandelijks lezingen voor haar leden over spraakmakende en relevante onderwepen uit de astronomie en weerkunde. Externen zijn ook van harte welkom om een keer een lezing bij te wonen!

Lezingenoverzicht LWSK