Logo Universiteit Leiden.

• Leidse Weer en Sterrenkunde Kring
  • Dr. Ir. David ter Weele
dinsdag 16 oktober 2018
Let op: op het terrein van de Oude Sterrewacht is geen parkeergelegenheid!
Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

Spectroscopie is een belangrijke techniek in de sterrenkunde en levert een schat aan informatie op over het universum. Vanwege de enorme omvang van het heelal zijn hemellichamen buiten het zonnestelsel alleen van grote afstand te bestuderen. Er kan nauwelijks iets gezegd worden over de chemische samenstelling van de diverse objecten in het heelal door er alleen naar te kijken. Dit gebeurt met behulp van spectroscopie. Ook afstanden schatten tot zeer ver verwijderde sterrenstelsels gebeurt met deze techniek, waardoor het mogelijk wordt de evolutie en de structuur van het heelal te bepalen. Tegenwoordig is spectroscopie ook toegankelijk voor amateurastronomen. Indrukwekkende resultaten worden behaald vanuit de achtertuin. Zo is het mogelijk om met relatief goedkope apparatuur de spectraalklasse van sterren te bepalen of de afstand tot een quasar vast te stellen. Met iets duurdere apparatuur zijn er allerlei andere mogelijkheden, zoals het achterhalen hoe snel planeten als Jupiter en Saturnus om hun as heen draaien en het aantonen van methaan en ammoniak op Uranus. Het vereist wat natuurkundige voorkennis om spectroscopie juist toe te passen. In deze lezing zal de nadruk liggen op de theorie achter spectroscopie. Een uitgebreide introductie wordt gegeven. Tot slot worden twee zeer belangrijke begrippen behandeld: resolutie en ruis.

David ter Weele is natuurkundig ingenieur en werkzaam als o.a. stralingsdeskundige binnen de afdeling Klinisch Fysica in het Zuyderland MC in Heerlen. Nadat hij zijn studie had afgerond in 2010 heeft hij vier jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan aan de TU Delft, waar hij promoveerde op het onderwerp ‘detectie van gammastraling in toekomstige medische scanners’. Hij heeft een passie voor astronomie en naast het waarnemen en fotograferen van hemellichamen schrijft hij graag artikelen voor verschillende bladen. Zijn laatste publicatie is de artikelenreeks over spectroscopie in het novembernummer 2017 van Zenit.

Lezingen bij de LWSK

De Leidse Weer en Sterrenkunde Kring organiseert maandelijks lezingen voor haar leden over spraakmakende en relevante onderwepen uit de astronomie en weerkunde. Externen zijn ook van harte welkom om een keer een lezing bij te wonen!

Lezingenoverzicht LWSK