Logo Universiteit Leiden.

Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

Op 2 juni vindt de jaarlijkse Museumnacht Leiden plaats. Tijdens dit evenement gaan de deuren van het Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis, Museum Volkenkunde, Japanmuseum Sieboldhuis, Museum het Leids Wevershuis, Molenmuseum de Valk, Museum Boerhaave, CORPUS, erfgoed Leiden, de Hortus Botanicus en de Oude Sterrewacht open. Een hele lijst dus! Op alle locaties zullen speciale activiteiten te genieten zijn, waaronder concerten, lichtshows, workshops, rondleidingen en meer!

Bij de Oude Sterrewacht is tijdens het evenement het volgende te beleven:

• Van 20:00 tot 23:00 zijn er rondleidingen naar de telescopen.
  • Doorlopend vna 20:00 tot 01:00 zijn er shows in het mobiele planetarium.
  • Prof. dr. Ewine van Dishoeck zal de volgende vraag beantwoorden: Waar komt het water op Aarde vandaan?
  • Astronomy on Tap, bekend van de sterrenkunde lezingen met een biertje in de hand, komt speciaal langs bij de Oude Sterrewacht.
  • Mindhacker Marc Woods zal proberen de hersenen van bezoekers te kraken met interactieve goochelactiviteiten.
  • Bij de research & development tafel kunnen zelf raketten gebouwd worden en afgeschoten worden (op eigen risico).
  • Astronaut Galileo komt uit Space Expo Noordwijk langs om mee op de foto te gaan.
  • Rob van den Berg, directeur van Space Expo Noordwijk, zal komen vertellen wat het nut van satellieten is en wat wetenschappers met satellieten doen.
  • Prof. dr. Bernard Foing doet onderzoek naar het maken van een duurzaam dorp op de Maan. Hij zal tijdens de museumnacht komen vertellen wat er allemaal voor een maandorp nodig is.

Meer informatie over het evenement en hoe u tickets kunt bestellen