Logo Universiteit Leiden.

LWSK presenteert: Amateurs en komeetwaarnemingen en de Nederlandse Kometenvereniging

• Jaap van 't Leven
dinsdag 19 juni 2018
Let op: op het terrein van de Oude Sterrewacht is geen parkeergelegenheid!
Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

In de 21e eeuw lijkt de rol van de amateur op het gebied van komeetwaarnemingen uitgespeeld.
Ontdekkingen vinden bijna alleen nog plaats met geautomatiseerde zoeksystemen en helderheidsbepalingen worden vooral met grote instrumenten uitgevoerd. Jaap van 't Leven, voorzitter van de Nederlandse Kometenvereniging, laat zien dat amateurs nog steeds kunnen bijdragen aan het onderzoek naar kometen.

Jaap van 't Leven kwam als vrijwilliger van Volkssterrenwacht Bussloo in de jaren 80 in aanraking met het visueel en fotografisch waarnemen van kometen en meteoren. Sindsdien heeft hij deelgenomen aan talloze expedities en waarnemingsacties over de hele wereld al dan niet in samenwerking met organisaties als NASA en de KNAW.

Lezingen bij de LWSK

De Leidse Weer en Sterrenkunde Kring organiseert maandelijks lezingen voor haar leden over spraakmakende en relevante onderwepen uit de astronomie en weerkunde. Externen zijn ook van harte welkom om een keer een lezing bij te wonen!

Lezingenoverzicht LWSK