Logo Universiteit Leiden.

nl en

SHINE-VR: ScHaamte INtErventie

SHINE-VR is een korte interventie in Virtual Reality (VR) die wordt toegevoegd aan een reguliere traumabehandeling (TF-CBT). We onderzoeken de effectiviteit ervan met een experimenteel ontwerp waarbij naar individuele gevallen wordt gekeken. Dit doen we specifiek met jongvolwassenen die seksueel misbruik hebben ervaren.

"Het doel is om de effectiviteit van SHINE-VR te toetsen en meer kennis rond het gebruik van VR in de klinische praktijk te verkrijgen om het eventueel in de toekomst als tool te kunnen inzetten."

Bestaande interventies zoals TF-CBT en EMDR werken goed voor het verminderen van PTSS-klachtgen. Maar er zijn nog geen specifieke behandelingen om trauma-gerelateerde schaamte bij jongeren aan te pakken. Dit is belangrijk omdat de DSM-5 nu criterium D heeft toegevoegd als onderdeel van PTSS, waarbij negatieve emoties, waaronder schaamte, een rol spelen.

Jongeren die interpersoonlijke trauma's meemaken, zoals seksueel misbruik, hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van trauma-gerelateerdeschaamte die de behandeling van PTSS kan beïnvloeden. Daarom hebben we een kortdurende interventie ontwikkeld die specifiek gericht is op het behandelen van schaamte.

Tot nu toe bestaat er namelijk geen interventie die specifiek gericht is op het behandelen van schaamte bij jongeren.

Waarom dan in VR?

Met VR kun je veilig dingen oefenen, zoals het delen van een verhaal met virtuele mensen die vergelijkbare ervaringen hebben.

Eerdere onderzoeken tonen aan dat het gebruik van VR in behandelingen leidt tot hoge tevredenheid en sterke motivatie bij jongeren. Tevredenheid en motivatie zijn belangrijk voor het succes van een behandeling.

Social sharing en zelf-compassie

Schaamteveroorzakende situaties worden meestal vermeden. Het is daarom van belang dat jongeren hun verhaal leren delen: social sharing. Verder lijkt zelf-compassie de impact van schaamte te verminderen - bij volwassenen. In SHINE-VR worden deze twee vaardigheden geoefend.

Single-case experimental design

Dit onderzoek heeft een single-case experimental design. Dat betekent, dat elk participant zijn eigen controle is. Om de effecten te meten werden veel data per participant verzameld middels herhaalde metingen.

SHINE-VR wordt als aanvulling toegevoegd aan een bestaande interventie en gegeven door de eigen behandelaar. De behandelaar kijkt mee via een tablet. Meerdere geestelijke gezondheidszorg instellingen doen mee aan ons onderzoek. De dataverzameling loopt naar verwachting tot oktober 2024.

Deze website maakt gebruik van cookies.