Logo Universiteit Leiden.

nl en

KampVuuR

Om Virtual Reality (VR) in te kunnen zetten om kinderen te helpen die iets ergs hebben meegemaakt, is het heel belangrijk om eerst te weten wat kinderen van VR vinden. Om hier achter te komen, hebben we een virtuele wereld gemaakt en we hebben kinderen gevraagd wat ze ervan vonden.

Het onderzoek KampVuuR geeft meer inzicht in wat kinderen van VR vinden en of het een geschikt middel zou kunnen zijn in de klinische praktijk

VR wordt steeds populairder, ook bij kinderen. VR-brillen zijn echter niet speciaal gemaakt voor kinderen en er is nog geen overeenstemming over welke leeftijd het meest geschikt is. Er bestaat al een aantal VR-interventies. Hoewel deze interventies gericht zijn op kinderen, is er weinig kennis rond hoe deze doelgroep VR ervaart.

Een beleving in Virtual Reality

Het KampVuuR-onderzoek was de eerste fase van een promotieonderzoek over traumabehandeling voor kinderen. Voordat de klinische fase van het onderzoek kan beginnen, is het belangrijk om eerst te onderzoeken hoe kinderen VR ├╝berhaupt ervaren. Daarom werd eerst bekeken hoe kinderen en jongeren het ervaren om met behulp van VR mee te doen aan een activiteit. De verzamelde data vormen de basis voor de ontwikkeling van een VR-module voor de klinische praktijk.

Dit onderzoek helpt ons beter te begrijpen hoe kinderen VR ervaren en of het een geschikt middel zou kunnen zijn in de klinische praktijk. We hebben de kinderen ook gevraagd om vragenlijsten voor en na de activiteit in te vullen om een beter beeld te krijgen van de invloed van VR. De meeste onderzoeken hanteren een post-onderzoeksdesign.

De data werden grotendeels verzameld tijdens de wetenschapsbeurs Expeditie Next in 2022. De overige data werden individueel verzameld. Eerste resultaten werden op 9 november op de VR Mental Health Congress in Groningen gepresenteerd.

Deze website maakt gebruik van cookies.