Logo Universiteit Leiden.

Virtuele realiteit, echte dromen: EscampUniversity in Leiden

‘Juf, dat was toch de Virtual Boy? Echt een faal…’ Slapen is er voor ‘juf’ Donna en ‘meester’ Robert tijdens hun powerpoint over Virtual Reality op deze zaterdagochtend niet bij. Normaal gesproken adviseren Donna en Robert, werkzaam bij de Leidse tech-organisatie Virtual Reality Learning Lab, bedrijven en docenten over de mogelijkheden van ‘VR’. Deze zaterdagochtend geven ze in het Lipsius les aan Haagse kinderen uit groep zes, zeven en acht. Elke zaterdag gaan deze studentjes in spe van 10.00 tot 13.00 naar de EscampUniversity om te leren over de mogelijkheden die de academische wereld hen kan bieden.

Durf te dromen

De EscampUniversity is, samen met de SchilderswijkUniversity en Transvaal Universiteit, deel van het Durf te dromen-programma. Dit project is gericht op Haagse basisschoolkinderen voor wie het misschien niet vanzelfsprekend is dat ze naar de universiteit gaan. Via gastsprekers en excursies naar bijvoorbeeld de TU Delft, Madurodam en het Humanity House probeert de EscampUniversity de belevingswereld van deze kinderen te verbreden om hen te helpen met het bedenken én het realiseren van hun dromen.

Plannen

Kinderarts, programmeur, eerste vrouwelijke minister-president van Nederland: allemaal mooie plannen, maar hoe daar te komen? Hierover gaat de eerste les van de dag, gegeven door Ziena Abdulrahman, derdejaars student Geneeskunde. Belangrijk is het volgens haar om precies te weten welke stappen je moet zetten om je droom te verwezenlijken. Deze basisschoolkinderen blijken al behoorlijk wat te weten over het belang van de profielkeuze, stages en bijbaantjes – dingen waar menig bovenbouwer van het vwo maar nog liever niet aan denkt.

Turkse tulpen en Arabische muurgedichten

Na hun masterplan voor de toekomst opgetekend en ingekleurd te hebben, en een VR-bril op hun neus te hebben gehad, is het tijd voor de wandeling door Leiden. Tijdens de wandeling wordt duidelijk dat de link tussen Leiden en de islamitische wereld al heel oud is: Turkse tulpen in de Hortus Botanicus, Arabische muurgedichten en halve manen op het Leidse stadhuis naar verluidt als dank voor de hulp van de Turkse sultan bij het Leids ontzet. Na een lange dag vol nieuwe indrukken, vroeg ik een paar van de kinderen of ze in Leiden zouden willen komen studeren later. Op de vraag of ze Leiden een leuke studentenstad vond, antwoordde een van de kinderen vertwijfeld: ‘Maar het is toch geen stad! Waar zijn de hoge gebouwen?’

Tekst: Zaza Jung