Logo Universiteit Leiden.

UniPrep: voor en door Marokkaans-Nederlandse toppers

‘Het geeft me écht een boost!’ Gepassioneerd vertelt Hicham Amziab, zesdeklasser op het Lyceum Rotterdam, over zijn deelname aan UniPrep. Voor dit programma, dat deel is van de GameChangers Academy, komen de leerlingen drie maanden lang in het weekend samen in Den Haag of Amsterdam. UniPrep wordt volledig georganiseerd door Marokkaans-Nederlandse studenten en is bedoeld om de overstap van Marokkaans-Nederlandse vwo’ers naar de universiteit makkelijker te maken.

Gastsprekers

De scholieren worden gekoppeld aan een persoonlijke coach om een toekomstplan uit te stippelen en te praten over hun ambities. ‘Van mijn coach heb ik geleerd dat falen normaal is. En dat studentenverenigingen belangrijk zijn voor je netwerk. Nooit gedacht!’, grapt Hicham. Daarnaast krijgen ze trainingen van allerlei gastsprekers. Zo zijn er Leidse universitaire docenten langsgekomen met een verhaal over alle ins en outs van het leren leren. Hichams favoriete spreker was Samir el Hadouchi, een Marokkaans-Nederlandse curator, een jurist die faillissementszaken afhandelt. Samir  heeft een vergelijkbare achtergrond als Hicham en vertelde hoe hij met hard werken zijn jongensdroom had weten te verwerkelijken. Toen Hicham achteraf aan hem vroeg of hij nog tips had, schreef hij meteen z’n e-mailadres op met de belofte om Hicham te helpen in contact te komen met fiscalisten.

Mensen helpen

Fiscaal Recht studeren is overigens Hichams plan B. Stipt op nummer één staat Geneeskunde. Op dit moment is hij hard bezig met zijn inschrijving voor de decentrale selectie. Naast GameChangers is Hicham actief in de leerlingenraad op school, werkt hij als bemiddelaar bij leerlingenconflicten, en helpt hij ouderen in zijn werk als verkeersleider. ‘Het is echt fantastisch om die mensen te helpen, ze noemen me zelfs ‘lieve engel’!’, glimlacht hij. Hij is van plan om als dokter nog veel meer mensen te helpen.

Volgende generatie

Na z’n studie wil hij het stokje overnemen van zijn begeleiders van de GameChangers Academy nu. ‘Dat is honderd procent zeker!’ aldus Hicham. UniPrep heeft hem zoveel gebracht, dat wil hij graag doorgeven aan de volgende generatie jongeren. Op de vraag waarom Marokkaans-Nederlandse jongeren procentueel minder vaak naar universiteit gaan, verzucht Hicham: ‘Echt een moeilijke vraag. Ik wil niet generaliseren,  maar misschien dat het machogedrag van sommige jongens niet helpt? En soms kunnen de ouders hun kinderen minder goed helpen.'

Voorbeeld

Zelf heeft hij veel hulp gehad van zijn oudere broers en zussen die ook gestudeerd hebben en wie hij als nakomertje enorm bewonderde. ‘Ik geloof oprecht dat je met hard werken uiteindelijk kunt uitblinken in je vak, ongeacht wat je afkomst is. Als je maar de juiste voorbeelden hebt.’ En dat is precies wat UniPrep hem biedt.

Wil je meer weten over de GameChangers Academy? Bekijk dan de website of de facebookpagina

(Tekst: Zaza Jung)