Logo Universiteit Leiden.

nl en

PRE-studenten schrijven column in NRC

Twee studenten van het Pre-University College hebben in de bijlage Leven van het NRC (15 juni 2019) een inhoudelijke bijdrage geleverd aan het thema 'Generatie Z'. De twee vwo-scholieren blikken in een column vooruit op toekomstige ontwikkelingen die hun leven zouden kunnen gaan bepalen.

Twee van de vier columns in 'Een doos van Pandora op internet en liefde op het eerste bericht' zijn geschreven voor studenten van het Pre-University College. In dit programma volgen vwo-scholieren onderwijs aan de universiteit en ervaren ze alvast wat het inhoudt om een wetenschappelijke opleiding te volgen.

Aryan Rezaei Ghavamabadi (18, Mijdrecht)

Aryan schrijft in zijn column over de impact die berichten op sociale media op een later moment kunnen hebben. In 'Wat zit er in mijn doos van Pandora?' neemt hij een eigen bericht als voorbeeld. 'Wat de gedachte achter het delen van die foto was, is mij nog altijd een raadsel.' Welke invloed heeft die foto later in zijn leven? 'Die doos van Pandora? Dat is niets anders dan een doodnormale doos souvenirs uit het verre verleden, die in een donkere hoek op zolder stof verzamelt; niemand zal erachterkomen dat ik een dode vogel heb gefotografeerd, zolang ik er maar over zwijg.'

Martina Goverts (17, Amstelveen)

Martina schrijft in 'Geef mij regels' over de verhouding tussen de milieubelasting van een (lange) reis en de prijs die we daarvoor betalen. 'Om duurzamer te leven heb ik regels nodig. Net zoals een slecht luisterende schoolklas gecorrigeerd moet worden door een docent, mag de overheid mij met eerlijke en duidelijke wetten stimuleren om voor het klimaat te kiezen', schrijft ze. Ze roept de regering op om wat te doen aan de prijs van lange reizen. 'Ik denk dat ik niet de enige ben die door een prijsverhoging zou besluiten om dichter bij huis op vakantie te gaan.'

Lees de columns in NRC online: Een doos van Pandora op internet en liefde op het eerste bericht (13 juni 2019)

Deze website maakt gebruik van cookies.