Logo Universiteit Leiden.

PRE-Coach: een laagdrempelige vraagbaak

‘Zeker wel!’ Zo reageerde Birgül Açiksöz, masterstudente Staats-en Bestuursrecht, met een zelfverzekerde glimlach op mijn vraag of zij haar nieuwe positie als PRE-Coach aan zou kunnen. Samen met Ziena Abdulrahman gaat zij binnenkort aan de slag als PRE-Coach om op een laagdrempelige manier PRE-studenten wegwijs te maken op de universiteit.

Birgül Açiksöz

De precieze definitie van de PRE-Coach staat nog niet vast en Birgül en Ziena hebben veel vrijheid om deze vorm te geven aan de hand van de praktijk. De PRE-Coach is als een kameleon, die op elk moment van kleur kan verspringen op basis van de behoeftes van de student. Soms betekent dat een goed gesprek over toekomstdromen, op andere momenten weer eerste hulp bieden bij het omgaan met de soms intimiderende academische wereld. En als de PRE-student kampt met serieuzere problemen kan de PRE-Coach een luisterend oor bieden en hem of haar wijzen op de vele instanties die de student zouden kunnen helpen. Die instanties zijn er namelijk wel: als student kun je bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding krijgen als je vastloopt met een schrijfproject of je kunt langs bij de studentpsycholoog. Soms kan het, juist voor PRE’ers, toch net even een te grote stap zijn om die instanties te benaderen. Birgül wil de persoonlijke brug vormen tussen de PRE-student en de academische wereld.

Brommer, auto, sneltrein

In concrete termen staat alleen een kennismakingsgesprek met alle eerstejaars PRE-studenten vast. Ook al ligt de invulling van het coachschap verder nog helemaal open, duidelijk is wel dát Birgül hen ontzettend graag wil stimuleren om hun talenten te ontwikkelen en het beste uit henzelf te halen. De studenten telkens een hogere versnelling aanbieden, dáár gaat het om: ‘Als ze op een fiets zitten, geef ik ze een brommer en als ze in de auto rijden, bied ik ze de sneltrein!’

(Tekst: Zaza Jung)