Logo Universiteit Leiden.

Jongeren lopen gehoorschade op bij schoolfeesten

Schoolfeesten, je kent dat wel: felle lichten en dansen op keiharde muziek. Zo ook in poppodium Paradiso eind september. Anders dan op andere schoolfeesten vond er op dit schoolfeest ook een onderzoek plaats door de PRE-studenten Hella Schaefers en Isabel Duijvekam. De PRE-studenten deden onderzoek naar de motivatie voor plekkeuze van scholieren op schoolfeesten.

Schoolfeest in Paradiso (fotograaf Roeland Smeets)

Geluid staat te hard

Hoewel iedereen het er naar zijn zin leek te hebben, was dit slechts schone schijn. Om de tien minuten kwam er een groepje onderbouwleerlingen de zaal uit lopen, sommige met vingers in hun oren, omdat het geluid veel te hard was. Dat was helemaal zo gek nog niet, want met maxima van rond de 105 dB stond het geluid gevaarlijk hard. Vergeet niet dat 105 dB vergelijkbaar is met een helikopter die 30 meter boven je hoofd.

Leerlingen nemen het harde geluid massaal voor lief. Juist omdat hun motivatie voor plekkeuze niet bepaald wordt door het geluidsniveau. Ze willen bij hun vrienden vooraan staan of dicht bij de band. Ze genieten lang niet allemaal van dit harde geluid: van een overgroot gedeelte mag het ook best een stuk zachter. Aan de andere kant is het in de uitgaanswereld heel normaal geworden dat het geluid hard staat. Je zou het gerust een soort gewenning kunnen noemen.

Niet boven de 80 decibel

Dit betreft nog maar één schoolfeest in Amsterdam, maar in Nederland zijn er ruim duizend schoolfeesten per jaar, om maar even aan te geven hoe groot het probleem eigenlijk is. Onderzoek van de Hoorstichting bevestigt het al: in Nederland heeft 25% van de jongeren beginnend gehoorverlies. De gevolgen van deze beschadiging lopen uiteen van hoge tonen niet meer kunnen horen tot een aanhoudende piep. Gezien de grootschaligheid van dit probleem, wordt er vrij weinig aandacht aan besteed.

De Nationale Hoorstichting raadt aan om het geluid voor jongeren niet boven de 80 dB te laten komen, maar deze waarden worden altijd overschreden, zelfs op schoolfeesten. De overlast is groot bij de leerlingen, maar toch draagt bijna niemand oordoppen: ‘Op een schoolfeest is het geluid toch nooit te hard?’. Leerlingen verwachten een bepaalde verantwoordelijkheid van de school, die hen beschermt tegen alles wat onveilig is. Roken, alcohol en drugs zijn verboden, er wordt opgelet of je wel gezond eet en genoeg sport. Dan is de algemene gedachte onder leerlingen dat de school je ook wel zal beschermen tegen te hard geluid op schoolfeesten.

De oplossing is eenvoudig: breng het geluidsniveau omlaag op schoolfeesten. Dat is waar leerlingen behoefte aan hebben. Dit lijkt een rigoureuze maatregel, maar de jongeren ervoeren het geluid als ‘te’ hard. Geen van de respondenten vond het geluidsniveau ‘te zacht’. Er is dus wel degelijk ruimte voor het verlagen van het geluidsniveau, zonder dat de jongeren hier bezwaar tegen zullen hebben. (HS en NL)