Logo Universiteit Leiden.

Erasmus+ project brengt Tsjechische en Sloveense leerlingen naar Universiteit Leiden

Met het bezoek van vierenzesting leerlingen uit drie verschillende landen aan de Universiteit Leiden is het Erasmus+ project van de Leidse Aanpak een feit. DeTsjechische, Nederlandse en Sloveense 5 vwo leerlingen en hun docenten namen deel aan een internationale uitwisseling . In een ‘pressure cooker’ van een week gingen ze aan de slag met acht wetenschappelijke thema’s om een start te maken met het vinden van oplossingen in stamcelonderzoek, bij Oost-Europese politieke partijen of binnen het thema geneeskunde en statistiek.

Beerend Hierck, docent bij de afdeling anatomie en embryologie van het LUMC was de inspirerende wetenschapper voor het thema stamcellen: “Op dinsdagochtend heb ik kort college gegeven aan de leerlingen. De leerlingen dachten dat ze meer gestuurd zouden worden, maar ik heb geprobeerd om in het licht van de Design Thinking methode de opdracht  zo open mogelijk te houden.” Het is voor Beerend de eerste keer dat hij met deze methode werkt die op  Stanford University ontwikkeld is. Deze methodologie kan leiden tot een onderzoeksaanpak, maar richt zich ook op het op hoog niveau ontwerpen van een onderzoeksproduct (oplossing, therapie, artikel, tentoonstelling, lessenreeks, etc.).

In de loop van de week ontving Beerend enkele e-mails van de leerlingen met ruwe en leuke ideeën, maar de leerlingen verrasten hem echt op de presentatieochtend: “De leerlingen hadden verrekt leuke ideeën rondom stamcelonderzoek  waar ik zelf nooit op was gekomen.  Twee leerlingen uit Pilsen (Tsjechië) vertelden dat er een Vietnamese populatie in Tsjechië is die geen beenmerg doneert. Zij wilden een nieuwe stamceltechniek uitdenken. Ze benaderden het onderwerp vanuit een sociaal maatschappelijk relevant oogpunt. Dat was voor mij een verademing.”

Vrijheid voelen

Beerend gaat de Design Methode ook uitproberen in zijn reguliere onderwijs: “Dat de leerlingen de vrijheid voelden om zich af te vragen wat zij zouden willen weten. Dat beviel me uitstekend.” Maria Spirova, docent bij Politieke Wetenschappen, was de expert voor het thema politieke partijen in Oost-Europa. Zij vertelde op de introductiebijeenkomst over de start van haar eigen onderzoek en welke vraag haar zelf fascineerde. De leerlingen gaan onderzoek doen naar electorale tevredenheid in hun eigen land. Maria: ”Het onderwerp is een beetje verschoven van politieke partijen naar democratie, maar electoraletevredenheid is ook belangrijke voor politieke partijen, zeker in de jonge democratiën van Tsjechië en Slovenië.”

De komende tijd doen de leerlingen onderzoek in hun eigen land en kunnen ze de experts per e-mail vragen stellen. In maart 2017 komen ze bij elkaar in Pilzen (Tsjechië) om de uitkomsten te presenteren. Phil Rhebergen, programmaleider van het Erasmus project is ervan overtuigd dat de Design Thinking methode de spontane, aangeboren nieuwsgierigheid van kinderen wakker houdt: ” In het voortgezet onderwijs verliezen leerlingen die vaak door de voorgekauwde methodes en kaders waarin de vakken  worden aangeboden.”