Logo Universiteit Leiden.

Chromosomenchaos in Blok-IV

‘Trixy? Misschien drie keer x of y, Tri-x-y? Dit hebben we echt nét bedacht, hoor!’ Ailmi en Buse, twee tweedejaars PRE’ers van het Segbroek College in Den Haag, reageren lachend op mijn vraag waar de naam ‘Trixy project’ eigenlijk vandaan komt. Ze lopen voor hun Blok IV-onderzoek mee met Nienke Bouw, promovendus en docent bij de afdeling Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen aan de universiteit Leiden. Voor het Trixy project onderzoekt zij wat voor risico’s er verbonden zijn aan het hebben van een extra X- of Y-chromosoom bij jonge kinderen.

Chromosomen op een verjaardagsfeestje

Op de vraag of ze het kan uitleggen alsof ze het aan een tante op een verjaardagsfeestje vertelt, antwoordt Buse: ‘Kijk, normaal hebben meisjes twee X-chromosomen en jongens één X- en één Y-chromosoom. Soms wordt een kind met een extra geslachtschromosoom geboren.’ Het gevolg hiervan is dat zo’n kind moeilijkheden kan krijgen met taal. Zo kan het bijvoorbeeld lang duren voordat deze kinderen leren praten, maar ook zijn ze soms langzamer met motorieke vaardigheden zoals lopen. Voor hun Blok IV-onderzoek gaan Ailmi en Buse aan de hand van een enquête, die de respondenten test op kenmerken van autisme, onderzoeken of jongeren met een extra X-chromosoom meer risico hebben op het ontwikkelen van problemen op cognitief, communicatief en sociaal gebied dan de controle groep van Segbroekers. Daarnaast lopen ze allebei een dagje mee met een zogenaamd ‘meetmoment’ van een kind met een extra chromosoom. Zo vertelt Buse enthousiast dat ze met Nienke Bouw mee mocht om te kijken of zij anders reageren op sociale en emotionele signalen dan hun leeftijdsgenootjes.

Data verwerken

De PRE’ers zitten nu midden in de dataverwerking van de afgenomen enquêtes. Straks gaan ze voor het eerst gebruik maken van het dataverwerkingsprogramma SPSS. Buse kijkt een klein beetje ongerust, maar Ailmi is wat relaxter: ‘Dat gaat wel lukken, joh. We zijn niet echt stressers, dat doen we gewoon.’ Het leren omgaan met SPSS is iets wat Blok IV typeert: ‘Je moet allemaal dingen doen die gewone scholieren niet eens kennen. Je wordt nu al als student gezien!’

Studiekeuze

Aangezien zowel Buse als Ailmi volgend jaar in Leiden willen studeren, leren ze via Pre-University ook alvast de stad kennen. Buse vertelt dat het Blok II haar studiekeuze om rechten te gaan doen sterk heeft beïnvloed. Ze volgde toen de de serie Rechten. Ze kreeg les over anti-democratische partijen, zoals de communistische partij, die via de democratische weg, dus via het parlement, de democratie wilden afschaffen. Ook mochten ze bij een rechtszaak aanwezig zijn en zijn ze gaan praten met een kantonrechter. Voor Ailmi staat het vast dat hij volgend jaar aan de studie Geneeskunde begint. Hij koos in Blok II de serie over darmkanker, waarbij de PRE-studenten elke week les hadden in het LUMC, het universitaire ziekenhuis in Leiden.

Maar nu eerst even lekker SPSS’en!

Tekst: Zaza Jung